YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Jeg er lovisk

> Priset er du, Jahve, vår Gud, universets konge, som bringer sannhetens Torah og frelsens evangelium til ditt folk Israel og til alle mennesker gjennom din sønn Yeshua, vår Herre og Messias. Amen.

Begreper:
YHWH
= Egennavnet som Bibelen angir som Skaperens egennavn. Uttales Jahve.
Yeshua = Bibelens egennavn på Messias, slik det ble meddelt hans mor av engelen.
Tanakh = det hebraiske navnet fra Yeshua’s tid på Bibelen (GT)
Torah = fellesnavn på de 5 Mosebøkene. Ofte feilaktig betegnet som Loven. De mest korrekte, bibelske betydningene, er: “instruksjoner, opplæring”

Men jeg og mitt hus, vi vil tjene YHWH.

Jeg er lovisk

ja, i alle fall om jeg skal tro en kommentar til mitt innlegg: "Er all mat ren?" som ble publisert på verdidabatt.no 16. 07.

Innlegget var ment å sette fingeren på at: "Både oversettelser og inndeling i kapitler og vers har vist seg å bli et tveegget sverd. Det er riktig at oppdelingen har gjort tekstene mer håndterlige, men det har også, i alt for stor grad, ført til utviklingen av “Buffetkristendom” – man plukker enkelt vers ut av sammenhengen og definerer sitt kristenliv ut fra dem. YHWH’s Ord er en enhet og må brukes som en enhet i utformingen av et ekte kristenliv." (fra innlegget)

Kommentarene ble, som forutsett, konsentrert omkring matreglene i Torahen og en del rallering omkring begrepet Loven og de mange "rare" forordningene som finnes i Mosebøkene. Heller ikke denne gangen var det til å unngå at noen "tok mannen i stedet for ballen": "Ellers konstaterer jeg at denne (selvutnevnte?) webpastoren legger tunge byrder på sine får. Tipper at de er svært få, og vi får håpe at de kommer seg ut av hans loviske grep."

Her aner jeg den stadige konflikten mellom de som mener at nåden har satt Tanakh ut av funksjon og de som mener at Tanakh fortsatt er en aktuell del av Guds Ord, og gjelder for alle YHWH’s barn hav enten de er jøder eller "hedning kristne".

La meg, nok en gang, rydde enhver tvil av veien omkring mitt ståsted: Vi er frelst av bare nåde, og er blitt “rene og rettferdige og himmelen verdige” ene og alene ved Yeshua’s blod fra korset på Golgata. Dette er billetten inn til den nye (fornyede) pakt – uansett hvilken bibelutgave eller hvilket språk du leser Bibelen på. “Frelst av bare nåde” står fast til evig tid. Bekreftet, underskrevet og stemplet av Yeshua på Golgata og sanksjonert av YHWH. Vi er ikke lenger underlagt straffeforfølgningen i Torahen om vi ikke holder alle budene og forskriftene, og ingen mennesker må lenger bevise sin lovlydighet for å bli frelst. Takk YHWH!

Frelsen er ene og alene avhengig av nåden fra YHWH, så det problemet er ikke-eksisterende, nåden er fritt tilgjengelig for alle mennesker uten unntak. “Problemet” oppstår etter at man har mottatt frelsen og starter vandringen Herren. Min frelse, og din frelse, er ikke noen tilfeldighet, men en del av YHWH’s store plan for sine barn. Vi trenger åndelig føde på vandringen som frelste.

Da YHWH erstattet ofringene og straffebestemmelsene som ble gitt på Sinai med nåden, satte Han ikke Torahen ut av kraft: Men Den Hellige Ånd vitner også om dette for oss. For etter at Han tidligere hadde sagt: «Dette er pakten som Jeg vil opprette med dem etter de dager, sier Herren: Jeg vil legge Min Torah (grunntekst) i deres hjerter, og i deres sinn vil Jeg skrive dem.»* Og: «Deres synder og deres lovbrudd skal Jeg aldri minnes mer.»* Der det er tilgivelse* for disse, behøves det ikke lenger noe offer for synd. <* forlatelse.> Hebreer brevet 10:15-18 (Bibelen Guds Ord) (Hvordan kan Tanakh være satt ut av kraft, når Hebreerbrevets forfatter siterer direkte fra Jeremia 31?) "Jeg vil legge Min Torah (Lov) i deres hjerter…" – Det nevnes ingen ting, hverken her eller hos Jeremia, om en NY Torah – altså må det være Torahen fra Sinai det gjelder. Nå som mal for hvordan vi mennesker skal leve for å ære YHWH og helt fri fra forbannelser og straff.

Jeg velger å formulere det ved en omskriving av Yeshua’s ord i Johannes 4:34 “Min mat er å gjøre hans vilje som har frelst meg og å fullføre det verket han har startet i meg.Det er i Torahen, og i et nært og åpnet forhold til den Hellige Ånd, at jeg finner Hans vilje.

Det bør være et tankekors for mange, svært mange, kristne at å nevne de 10 bud og resten av Torahen blir sett på med forakt, mens det å følge lover og forskrifter som blir gitt av Jens, Erna, Kristin og resten av Stortinget blir sett på som en hedersting og ren og skjær kristenplikt. Har de samme personene lest Torahen, og i så fall, hva er den store forskjellen?

Jeg avslutter med å sakse fra en blogg som "Fioljenta" skrev i 2007 om Moseloven:

"Jeg finner mange bud og forskrifter i Mosebøkene. Jeg må innrømme at her er det mye jeg ikke forstår. De er skrevet til en annen kultur og i en tid som jeg ikke kjenner. Og derfor er det egentlig ikke så rart at jeg ikke forstår alt.

De 10 bud tror jeg bør gjelde for oss. De ble skrevet på steintavler og slik jeg ser det kan de puttes rett inn i vår kultur uten å gjøre noen “kulturtilpassninger”. De blir dessuten repetert i det nye testamente. Helt ærlig synes jeg det er 10 gode bud.

Vanskeligere er det med det vi kaller moseloven (dvs. alle bud/forskrifter som ikke står i 10-buds loven). Her finner jeg mye merkelig. Jeg forstår for eksempel ikke hvorfor man ikke kan koke et kje i melken fra sin mor…

Uansett, Moseloven ble skrevet til et nomadefolk. Gud ledet israelittene ut av Egypt ved hjelp av Moses. Deretter trasket de rundt i ørkenen i 40 år. Israelittene var et stort folk og et stort folk må styres på en eller annen måte. Og det er her moseloven kommer inn i bildet.

I dag forteller prestene, dommerne og legene om hvert sitt felt. Moselovene handler om alle felt på en gang. Og jeg blir egentlig litt imponert når jeg leser. La meg ta noen eksempler på det jeg vil kalle “revolusjonerende hygiene bud”:

  • Folket skulle gå ut av leiren for å gjøre fra seg. De skulle grave ned avføringen sin og vaske hendene. Dette gir et helt annet bilde enn dagens slumbyer der kloakken flyter i gatene og sykdommene spres uhemmet. Kloakk i gatene var visstnok også normalt i Norges største byer for en del generasjoner siden. Å grave ned avføringen utenfor byen (eller gå på do og vaske hendene) er egentlig et genialt hygiene råd.
  • Folket skulle vaske seg hvis de hadde rørt ved et lik. Også et genialt hygiene råd som altså ble gitt lenge før Semmelweiz i 1848 fant ut at det var lurt å vaske hendene mellom obduksjon av døde og å hjelpe fødende kvinner.
  • Omskjæring av menn ble påbudt allerede ved Abraham. Dette synes jeg er en merkelig skikk. Omskjæringen ble brukt som et tegn på en pakt med Gud, – og strengt tatt tviler jeg på at noen menn ville bli omskjært (eller omskjære sine smågutter) hvis ikke de virkelig mente det. Men jeg tror også det var av hygieniske årsaker. Det kan samles mye rusk oppi forhuden, og nomadefolk kunne ikke dusje daglig slik som oss. Et nyere studium viser at omskjæring kan redusere sjansen for HIV med rundt 50%. Kan det tenkes at det lå noe sånt bak omskjæringens budet? Jeg tviler på at hiv eksisterte den gangen, men det kan jo vært en lignende trussel som de unngikk.

I moselovene finner jeg bud om å ta vare på enker, innflyttere, fattige og farløse barn. Dette har vi i dag plassert inn under sosialkontoret. Jeg finner regler om krig, vitnesikkerhet, kongelover, høytidslover, soningslover, regler for gjeldsslaver, ernæringsråd mm. Slikt har vi også i dag, men vi har tilpasset det vår tid og kultur og fordelt det på flere enn prestene."

Så snart Torahen kommer på banen, dukker begrepet "Lovens forbannelse" opp. Det virker noen ganger som om man mener at YHWH hadde et akutt anfall av sadisme da Han diktere sine instruksjoner og forordninger til Moses.

Sannheten er jo tvert i mot! Tilbake til Fioljenta:

"Men noe av det som rører meg mest (i tillegg til at Gud viser seg som en vanvittig tålmodig og overbærende Gud) er et råd som står i 5. Mos 24,5. En nygift mann skal ikke dra ut i krig eller bli pålagt noen andre plikter. Han skal være fritatt i ett år. Hvorfor? Jo, til glede for henne som han har tatt til kone.

Midt opp i alle budene som skal ta vare på folket som helhet, både fysisk og åndelig, så husker Gud på de nygifte. En nygift mann skulle være hjemme til glede for sin hustru."

Er jeg lovisk?

“Hvis det er ondt i deres øyne å tjene YHWH, så velg i dag hvem dere vil tjene, enten gudene som deres fedre tjente på den andre siden av Elven, eller amorittenes guder i det landet dere bor. Men jeg og mitt hus, vi vil tjene YHWH." Josva 24:15 (Hebrew/English Transliterated Bible)

Godspeed

Webpastor B

www.agapesenteret.org

17. juli 2011 - Posted by | Bibel, Disippelskap, Kristendom, kristenliv, Livet, religion, Tro, Yeshua, YHWH

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: