YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Herre, Herre, har vi ikke…

IMG_1975_640x427Ord fra Jerusalem  Juni 2011

www.israeltoday.co.il

Av: Ludwig Schneider

Foto / Oversatt av Webpastor B.

clip_image001

Det er ikke nok at vi ikler oss teologi. Vi må omsette Guds vilje til praktisk handling.

Jeg blir noen ganger mistenksom overfor kristne som til stadighet nevner navnet Jesus. Det er ingen som kan beskylde meg for å ha fornektet navnet Jesus i løpet av mine 51 år som troende. Likevel, i løpet av denne trosvandringen har navnet Jesus blitt mer enn en anledning til å feire, i all hovedsak har det vært en høytidelig utfordring.

Ordene som Jesus uttaler i Matteus 7:21-23 ligger meg tungt på hjertet:

{Jeg har aldri kjent dere}21 Ikke alle som sier til Meg: «Herre, Herre,» skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør Min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til Meg på den dag: «Herre, Herre, har vi ikke profetert i Ditt navn, drevet ut demoner i Ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger* i Ditt navn?» <* under.> 23 Men da skal Jeg bekjenne for dem: «Jeg har aldri kjent dere. Gå bort fra Meg, dere som driver med lovløshet!»

Dette er noen av de hardeste ordene vi finner i NT, og de kommer fra Jesus’ egne lepper. De er ikke rettet til Fariseerne, men til Hans egne disipler, eller med andre ord – til oss. Det er viktig å ha klart for seg at på dommens Dag, vil ikke domfellelsen være basert på om vi uttalte navnet Jesus, men det vil stå og falle med om vi gjorde vår himmelske Fars vilje. Som apostelen Jakob sa det: "Slik er det altså med troen. Dersom den ikke er blitt omsatt til praktisk handling, er den død, bare en masse tomme ord." Jakobs brev 2:17.

Det holder ikke at vi ikler oss teologi. Vi må omsette Guds vilje til praktisk handling. Gjør vi ikke det, vil Gud ikke kjennes ved oss som Hans disipler på dommens Dag.

Men, var det ikke nettopp Hans vilje disiplene gjorde når de profeterte, kastet ut onde ånder og utførte mirakler? Er ikke disse Åndens gaver, (jfr. 1. Korinterbrev 12), vårt høyeste mål? Tydeligvis ikke, for vår himmelske Far vil etterspørre trofasthet mot Hans forordninger på dommens Dag. Hadde det ikke vært tilfelle, ville Jesus ikke ha sagt,: " Gå bort fra Meg, dere som driver med lovløshet! ".

Et spørsmål som trenger seg på, er "hva er lovløshet?". Det greske orde som anvendes i NT, "anomia", er oversatt til hebraisk med ordet "hefkerut" – å oppføre seg som om det ikke finnes noen lov (forordninger). Det motsatte er "lydighet" – å lyde loven (forordningene).

På tross av dette, det finnes mange kristne som er av den oppfatning at Jesus har løst dem fra "Loven", og at Åndens gaver er viktigere enn lydighet. Nei. Jesus frigjorde oss fra synd, og derfor fordømmer Han lovløsheten. Åndens gaver har sin plass i kirken, men på dommens Dag vil vi ikke bli dømt etter våre gaver, men snarere etter i hvilken grad vi var lydige mot Gud og vandret på Hans veier.

La det være helt klart: Loven frelser oss ikke; vi er frelst av bare nåde. Vår lydighet til Gud, er et tegn på vår frelse. Tidligere var vi tynget under byrden av Loven, nå er det, for oss som er frelst, en lykke å gjøre Guds vilje med hele vårt hjerte, av hele vår sjel og av all vår kraft. I begge tilfeller er vi "gjørere" – vi er enten "de som er lydige" og vil få adgang til Guds rike, eller er de som "driver med lovløshet" og vil høre Jesus si: "Gå bort fra meg!"

Godspeed

vaya con Dios

Webpastor B

www.agapesenteret.org

10. juni 2011 - Posted by | Bibel, Evangelisering, Frelse, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: