YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Et liv med Jesus i hverdagen -3- siste del

Tale på Bibel og Lovsang 22.3. 09 av Oddvar Søvik

 

7. Shopping

Ta Jesus med på butikken også. De fleste av oss har så god råd at vi trenger ikke snu på hver krone. Men husk at de midler vi har fått, er gitt oss til forvaltning.

Hag 2, 8 Sølvet er mitt, og gullet er mitt, lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud.

Vi eier egentlig ikke det vi har. Vi er bare forvaltere av betrodde midler. Da må spørsmålet være: Hvordan bruke pengene på en måte som ærer Gud og hjelper vår neste.

Hvis jeg kjøper mindre, har jeg mer å gi – både til mennesker som trenger det og til Guds rikes arbeid. Apg 20, 35 For vi husker de ord Herren Jesus selv sa: Det er en større lykke å gi enn å få.

Har du noen gang satt deg ned og regnet ut hvor mange prosent du gir til Guds rike? Jeg er redd for at det er flere som gir toende enn tiende, 2 % og ikke 10%? Tiende er ikke en lov i NT, men det er en lovmessighet ved å gi: 2 Kor 9,6. (Nils Tore Andersen: Den som karry sår…) Mindre enn 10 % kan vel ikke kalles rikelig.

Om en skal gi 10 % av bruttoinntekten eller nettoinntekten, det må bli en sak mellom den enkelte og Gud. I alle fall får en på denne måten en sunn orden på sin givertjeneste, samtidig som forsamlingen får en nødvendig trygghet for sin økonomi.

Hvis alle kristne gav 10 % av sin netto inntekt, ville summen av disse gavene dekke alle budsjettene for Guds rikes arbeid i Norge og ute i misjonen, og vel så det. Tenk for en lettelse å slippe alle bekymringer for å få endene til å møtes!

La oss gjøre et lite regnestykke: I Norge bor det nå i underkant av 4,8 millioner mennesker. Ca. 9 % av dem er kirkeaktive, det vil si ca. 400 000. Med ”kirkeaktiv” menes det en person som går i kirke eller bedehus minst en gang i måneden eller oftere.

Gjennomsnittsinnteksten i Norge ligger nå på ca 350 000.- brutto. La oss for enkelthets skyld si at nettoinntekten da blir 250 000.- Om vi nå tenker oss at alle disse ga tiende av nettoinntekten, det vil si 25 000,- ville det bli 10 000 000 000,- / ti milliarder kroner pr. år!

Nå er nok dette dessverre et urealistisk regnestykke, men her er det uten tvil forbedringspotensiale!

Når vi ser på folks biler, hus og hytter, klær, reiser og luksus, er det paradoksalt at menighet og misjon mangler midler. Eller er det kanskje nettopp derfor? Er vi utro forvaltere?

8. Avslutte dagen

Ta tid til å roe deg ned, legg av dagens byrder før du går til sengs. Legg deg ikke med konflikter og uoppgjorte ting. Paulus gir oss et godt råd i Ef 4,26 -27: La ikke solen gå ned over deres vrede. 27 La ikke djevelen slippe til. Dette er et ord som er spesielt viktig for ektefeller: Legg dere ikke til å sove før dere har snakket ut og gjort opp hvis det har vært en konflikt. For ellers kan et ugrasfrø som heter bitterhet slå rot. Vokser det opp volder det stor skade, står det i Heb 12,15.

Tenk igjennom dagen som har gått:

– Er det noe du kan takke for?

– Er det noen du har møtt i dag som du skal be for?

– Er det noe å be om tilgivelse for? Skal vi være jorden salt, må saltet være rent!

– Legg merke til om det er negative adferdsmønster i livet ditt

– Erfarte du Jesu nærvær? Takk for det.

– Er det noe du er bekymret for? Legg det fram for Gud – med takk, Fil 4,6

La dagen oppsummeres i en bønn, alene eller sammen med din kjære hvis du er gift. Be om en god natts hvile og rolig søvn. Ektefeller som kan be sammen går sjelden fra hverandre. Den Hellige Ånd er vár for uoppgjorte ting.

9. Legge seg og sove

I flg. bibelsk tenkning begynner dagen om kvelden. Det er derfor det står så underlig i skapelsesberetningen: Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag. 1 Mos 1,5. Fremdeles er det slik i Israel at sabbaten begynner fredag kl 18.00 og varer til lørdag kl 18.00.

Morgendagen begynner altså om kvelden. Så for å få en god dag i morgen, sørg for å få nok søvn. Vent til trøttheten siger på før du legger deg, da sovner du fortere.

Om du sliter med søvnen, la deg ikke stresse av at du ikke får sove: Bruk tiden til å be. Det er mye bedre å snakke med hyrden enn å telle sauer.

Karsten Isachsen sier at han ber en enkel aftenbønn som lyder slik: ”Kjære Jesus. Nå legger jeg meg ned for å sove. Hvis jeg våkner i morgen, er du hos meg. Hvis jeg ikke våkner i morgen, så er jeg hos deg”. – Det er en god bønn å sovne på!

Siter gjerne Guds løfter: Ordsp 3, 24 Når du legger deg, skal du ikke frykte. Og når du har lagt deg, skal din søvn være søt. (NB 88)

Sal 4, 9 I fred vil jeg legge meg ned og sove. For du, Herre, bare du lar meg hvile trygt. Ja, det er trygt, og da kommer ofte søvnen.

 

Slik kan en hverdag med Jesus arte seg.

Godspeed

Webpastor B

www.agapesenteret.org

30. mai 2011 - Posted by | Bønn, Bibel, Disippelskap, Evangelisering, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Livet, Tro, vitnesbyrd

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: