YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Et liv med Jesus i hverdagen –2-

Tale på Bibel og Lovsang 22.3. 09 av Oddvar Søvik

4.På vei til jobben

Er du så heldig at du kan gå eller sykle til jobben, så gjør det. Da holder du kroppen, Åndens tempel, ved like, og kan glede deg over at du er frisk nok til å gå, og takke Jesus for det.
 
Gamle Torvald Øberg, tidligere generalsekretær i Indremisjonsselskapet, levde til han ble 93 år. Han var frisk til det siste. Han hadde et motto som han sa ikke var helt sant, men nesten sant. Det lød: ”Gå, så går allting godt.” Han gikk én time hver dag, uansett vær og føreforhold.

Må du kjøre, så beregn god tid. Bli ikke stresset og sint om du må stå i kø.

For mange år siden, før Sinsenkrysset ble planfritt, var det endeløse køer der i rushtiden. Tegneren Pedro i VG hadde en morsom tegning en dag. To biler stod side ved side i kø mot krysset. Den ene ropte surt til den andre: ”Står du også i kø på vei til jobben”. ”Ja”, svarte han. ”På vei til jobben i går….”

Også den tiden kan du bruke til å snakke med Jesus, be for dem som er foran og bak deg i køen.

Og la oss huske: Fartsgrenser er til for å overholdes!

5.Arbeidsdagen

Arbeid er en velsignelse, ikke en forbannelse. Gud satte mennesket til å dyrke hagen før syndefallet. Vi er Guds medarbeidere når det gjelder å forvalte det skaperverk, de midler, de evner og krefter vi har fått, – og evangeliet ved de nådegaver han gir.

Jesus var bevisst at han var Guds medarbeider: Joh 5, 17 Men han sa til dem: "Min Far arbeider til denne dag; også jeg arbeider."

Luther tok et kraftig oppgjør med katolsk tenkning der man så bare på de åndelige tjenestene som et arbeid for Gud. Han løftet fram at vi også tjener Gud i vårt hverdagsyrke.
Kol 3, 23 Alt dere gjør, skal dere gjøre villig, som for Herren og ikke for mennesker.
Som kristne må vi være oss bevisst at vi ikke er øyentjenere, at vi ikke skal smiske med sjefen for å få fordeler, men at vi tjener Herren. Husk at Jesus også er med på jobben.

En kristen er ikke nødvendigvis den flinkeste på jobben, men han bør være blant de flittigste! Det betyr å

  • -komme presis
    -møte kollegaer med vennlighet. Lettere hvis du har bedt for dem først
    -ikke stjele tid ved for lange pauser
    -ikke stjele av firmaets eiendeler til eget bruk
    -ikke bruke firmaets telefon til private samtaler
    -ta imot tilbakemeldinger på en god måte
    -være obs på om du kan gjøre noe godt for noen. En døråpner for å kunne si et lite ord om Jesus når anledninger er der.
    -ha gjerne noe på pulten eller arbeidsplassen din som minner deg om Jesus.

Så sant det er mulig, avslutt arbeidsoppgavene dine før du går hjem. Ikke ta arbeidet med deg, slik at du kan være helt til stede når du er hjemme. Altfor mange menn er gift med jobben. Den går foran alt. Det ødelegger ekteskap og familieliv. Nest etter Gud må alltid ektefellen ha førsteplassen i livet, ellers vil forholdet bli dårligere og dårligere. Mange skilsmisser har sin årsak nettopp av denne grunn.

Er du bonde, så har du rike muligheter til å ha kontakt med din Skaper i det skaperverket du er satt til å forvalte. Sml. Bonden som før i tiden ba for såkornet ….

Respekter hviledagen! Ingen er fritatt fra Guds ordninger: Hold hviledagen hellig. Vi trenger en dag i uken til å lade batteriene både fysisk og åndelig.

For mange år siden, da jeg var en ung og lovende, – nå er jeg bare og – stod jeg på, sent og tidlig. Jeg unte meg aldri en fridag, og tjenesten gikk alltid foran familien. Hvis noen ringte og trengte en taler eller en samtale, så for jeg på dør, selv om jeg hadde lovt å være hjemme.

Da ble det problemer i ekteskapet, og med barna. Til slutt ble det så vanskelig at jeg søkte forbønn hos en sjelesørger. Men da fikk jeg den tøffeste sjelesorg jeg vel noen gang har fått:

  • -”Gud bønnhører ikke den som lever i synd”, sa han. Jeg ble helt kald og spurte:
    -”Er det meg du mener?”
    -”Ja, når hadde du en fridag sist?” – Det kunne jeg ikke huske.
    -”Når ble du fritatt fra Guds skaperordning: Seks dager skal du arbeide, en dag skal du hvile”.  – Jeg kunne ikke svare. Han fortsatte:
    -”Hvordan prioriterer du i livet ditt?”
    -”Først kommer Gud, så kommer tjenesten for ham, deretter kone og barn….” Han avbrøt meg:
    -”Det er feil. Slå opp og les hva som står i 1 Tim 5,8”. – Jeg fant fram min bibel, slo opp og leste et ord jeg aldri hadde stanset for før: En som ikke har omsorg for sine nærmeste og særlig for sin egen familie, har fornektet troen og er verre enn en vantro.
    -”Hva skal jeg gjøre?” spurte jeg fortvilet.
    -”Be Gud om tilgivelse. Be kona om tilgivelse. Gå hjem og avlys halvparten av dine avtaler og sørg for å ha en fridag i uka.”

Jeg lovte å gjøre det og han ba for meg, og livet ble mye enklere etter det.

6.    Fritid og ferie


Viktig å finne en rett balanse mellom arbeid og hvile. Vi er skapt med forskjellig livsrytme. Gå ikke ut over den. Forvalt rett den tiden du har fått:
-tid sammen med familie, venner
-tid til å gjøre noe du liker, tur, trim, hobbyer
-la ikke TV-titting ødelegge familieliv eller Gudsliv. 40% sa at å se på fotballsendinger ødela familielivet! I dag er det alt for mye sport både i TV og aviser. Det norske folk lider av gullimi. Det blir aldri nok gullmedaljer. Jeg har en spesiell form for trim: Jeg hopper over sportssidene i avisen.
-Kan du ha Jesus med på de programmer du ser på? La Jesus få bestemme bruken av fjernkontrollen.
-tid til å lese en god bok
-tid til å gå på besøk, få besøk, invitere naboer.
-Engasjement i menighet. Hva er din nådegave? Hva kan du bidra med? Menigheten er helt avhengig av frivillige medarbeidere. Hvis alle gjør sitt ut fra de evner og gaver Gud har gitt, blir ingen utslitt. Da blir det også en glede å få tjene. Men hvis noen få skal gjøre alt, blir det stress og press. Vi er Guds medarbeidere, ikke Guds tilskuere.

Når det gjelder ferie er det bra å ha minst tre uker sammenhengende fritid. Er vi slitne vil den første uka være nedtur, før oppladningen begynner.

Prøv å få til en ukes retreat, alene med Jesus. Det er fantastisk. De første par dagene kan være litt vanskelige før en får roet seg ned, men så begynner Gud å tale i stillheten. Han peker på synd som må gjøres opp, han gir råd og veiledning. Han lar meg få hvile i hans kjærlighet og omsorg.

(fortsettelse følger…)

Godspeed

Webpastor B

www.agapesenteret.org

27. mai 2011 - Posted by | Bønn, Bibel, Disippelskap, Evangelisering, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Livet, Tro, vitnesbyrd

1 kommentar »

  1. Det er stort behov for undervisining om hvordan leve kristenlivet i praksis i hverdagen. Kjempebra de innleggene her, takk for at du deler dem!

    Guds fred og velsignelse!🙂

    Kommentar av Cecilie | 27. mai 2011 | Svar


Legg igjen en kommentar

