YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Et liv med Jesus i hverdagen –1-

Tale på Bibel og Lovsang 22.3. 09 av Oddvar Søvik

 

Innledning

Jeg leste for en tid siden om en mann som hadde enn underlig drøm. Han kom ned på kjøkkenet en morgen – og der satt Jesus. ”Er du her?” spurte han forundret. ”Ja, jeg vil være med deg i dag”, svarte han.

Vanligvis slukte mannen en skive og en kopp kaffe stående, men i dag satte han seg ned, ba bordbønn med bøyet hode og spiste så rolig som han kunne. Så måtte han løpe av gårde til bussen, og Jesus løp med. Mannen var så heldig at han fant en ledig plass, det gjorde også Jesus. Men da det kom på en eldre dame, reiste Jesus seg og ga plassen sin til henne. Da det senere kom på en mor med et lite barn, måtte mannen for skams skyld reise seg for henne, noe han aldri ville ha gjort ellers. Men siden Jesus var med….

På kontoret fant Jesus en stol, satte seg i en krok og så på ham med milde øyne. Det var litt rart til å begynne med, men litt godt også. Plutselig kom det inn en kollega og bante og skjelte på grunn av en kunde som ikke hadde holdt hva han hadde lovt. Mannen ble ille berørt. ”Du, vær så vennlig å ikke bruke slike ord her”, sa han, rød og forlegen. ”Hva er det som går av deg?” spurte kollegaen. ”Har du blitt relliøs?”

Det var tid for lunsj, og Jesus fulgte med inn i kantina. Jesus så opp, løftet hendene og ba om velsignelse over måltidet. Dette var pinlig! Så ubemerket han kunne foldet mannen hendene under bordet, men heldigvis virket det ikke som om noen andre hadde sett det som skjedde.

Dagen gikk, de var på vei hjem. Igjen var det å stå, for det gjorde Jesus. Da mannen skulle gå av, håpet han inderlig at Jesus ville reise videre. Men Jesus steg også av. Da tok mannen mot til seg, og sa: ”Takk for i dag, Jesus. Det var hyggelig du ville besøke meg, men nå har jeg så mye å gjøre at vi får heller møtes en annen gang”.

Da så Jesus på ham og sa stille: ”Jeg er med deg hele tiden, over alt, det er bare det at du ikke ser meg. ”

Jesus ga sine disipler et løfte etter oppstandelsen: Matt 28,20 Se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende. Har vi tatt i mot Jesus som vår frelser og Herre, så er han med. Er vi oss bevisst det? Ønsker du forresten at Jesus skal være med deg i hverdagen?

Hvordan kan en hverdag med Jesus arte seg?

1. Våkne og stå opp

Takk for at Jesus er hos deg når du våkner. Sal 3, 6 Jeg la meg ned og sovnet

– og våknet, for Herren holder meg oppe.
Takk for at hans nåde er ny hver morgen. Klag 3, 22-23 Herrens miskunn er ikke forbi, hans barmhjertighet tar ikke slutt. Den er ny hver morgen, stor er din trofasthet.

Så går du på badet. Se på deg selv i speilet og si: ”Her ser du en som Jesus elsker”. Sml Sef 3,16-17. Da forsvinner morgengruffen.

2. Stille stund med Jesus

Selv om Jesus er med oss hele dagen og vi kan snakke med ham om alt, synes jeg det er godt å begynne dagen med en stille stund med Guds ord og bønn. Søk først Guds rike. Matt 6,33. Bedre å lese et kort avsnitt og konsentrert enn et langt kapitel og ukonsentrert.

Jesus sier i Matt 5,16 at vi er verdens lys. Det lyset han her taler om er en liten oljelampe. Skulle den lyse, måtte den ha olje. Oljen er Guds ord og bønn-

Så kan du snakke med Herren om det som bekymrer deg for dagen som ligger foran. Jesus inviterer oss til det: Matt 11,28; 1 Pet 5,7.

For en god tid siden fortalte en mann at han ikke kunne be ”slik som dere profesjonelle”, som han sa. ”Men jeg synes det er godt å snakke med Jesus om alt. Jeg tenker at han sitter på stolen foran meg og så snakker jeg helt alminnelig med ham om dagen som ligger foran, om det jeg er bekymret for. Men jeg kan ikke be slik som dere”! – Det er jo dette som er bønn. Å be er å snakke med Jesus.

Lytt så til det han vil si deg gjennom sitt ord og ved sin Ånd. Spør om det er noe eller noen som ligger på Jesu hjerte i dag som han vil legge på ditt hjerte. Husk at bønn er toveiskommunikasjon. Lytt – vær åpen for at Gud både kan og vil lede deg. Det har han lovet: Sal 32,8. Vissheten om det skaper forventning til dagen. Da har du antennene oppe. EF 2,10.

Ta så på Guds fulle rustning som Paulus beskriver i Ef 6,14-17: Stå da klar med sannheten som belte om livet og med rettferd som brynje, 15 og ha som sko på føttene den beredskap som fredens evangelium gir. 16 Grip framfor alt troens skjold; med det kan dere slokke alle den ondes brennende piler. 17 Ta frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord.
Rustingen består altså av sannhet, rettferdighet, fred, frelse, tro og Guds ord. Og da ser vi kanskje at denne rustningen er jo Jesus. Å ikle seg Guds fulle rustning er jo egentlig å ikle seg ham!

-Hvem er sannheten? Joh 14,6 Jesus sier: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.
Hvem er rettferdigheten? Paulus sier om Jesus: 1Kor 1,30 Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning
Hvem gir oss fred? Paulus sier i Ef 2,14 For han er vår fred, –

-Hvem er vår tro? I Heb 12,2 står det at Jesus er troens opphavsmann og fullender,

-Hvem er vår frelse? Også der er svaret Jesus! 1Tess 5,9 For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus.

-Hvem er Guds ord? I sin prolog skriver Johannes om Jesus: Joh 1,1 I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

Bli deg bevisst at du går ut i dagen ikledd Jesus. Han omslutter deg på alle sider.

Lev så et liv i sannhet, rettferdighet, i fred så det ikke blir huller i rustningen….

Når det gjelder vår stille stund kan det ordnes på mange måter. Vi er forskjellige av type, legning og behov. Finn en måte som passer deg. Finn din ”åndelige vei.”

Jeg synes som sagt at morgenen er best. Men i Sal 119, 62 står det: Midt på natten står jeg opp og priser deg for dine rettferdige dommer. Et ord for B-mennesker!

3. Frokost

Enten du er alene eller har familie, er det godt å begynne dagen med et sunt måltid. Å synge en bordbønn er bra, men kan lett bli et religiøst ritual som vi tankeløst fremfører. Be heller en bønn. Da Jesus mettet fem tusen står det at han ba takkebønnen, Joh 6,11. Den jødiske takkebønnen lød slik: ”Velsignet er du, o Herre vår Gud, som lar mat vokse fram av jorden”.

Takk for gavene Gud gir, be for dem som ikke har det daglige brød.

Om det lar seg gjøre, er det bra med en familieandakt før dagen begynner. Det finnes mange gode andaktsbøker, barnebibler m.m.

(fortsettelse følger..)

Godspeed

Webpastor B

www.agapesenteret.org

23. mai 2011 - Posted by | Bønn, Bibel, Disippelskap, Evangelisering, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Livet, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: