YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Bruk Facebook effektivt

Foto: 3:16TV

5 tips om hvordan du deler din tro med andre på Internet


Bruk av sosiale medier på Internet har eksplodert de siste årene. Det blogges, twittres og skrives innlegg på Facebook over en lav sko.

I Norge var det 2,53 millioner brukere av Facebook pr. mars 2011. Man har regnet seg fram til at det finnes 453 500 blogger i Norge.

I tillegg til Facebook, er det nettavisenes debattseksjoner som åpner de virkelig store mulighetene for å nå ut med sitt budskap. Vårt Land har sin www.verdidebatt.no  og Dagen har sin www.kristenblogg.no .  Her er det bare å registrere seg og så øse ut sine tanker og meninger.

De aller fleste har vel sin erfaring med sosiale medier gjennom bruk av Facebook. En, i utgangspunktet, ypperlig plattform for å dele tanker og meninger om tro og tvil med andre mennesker. Dessverre så er kvaliteten på de ulike engasjement på Facebook veldig varierende. Jeg personlig synes det er av begrenset interesse å bli oppdatert på dagens middag eller hvor lenge folk har sovet natten før.

Jeg har sansen for at man henter videoer fra YouTube og artikler fra ulike blader, websider og aviser. Effekten av disse ville utvilsomt øke om man tok seg tid til å oversette tekst til norsk. Det er fortsatt mange som ikke behersker engelsk her i landet. Her er f.eks. en kommentar jeg fikk på min vegg: » hei på deg. du skriv for d meste på engelsk, men du skjønner d at jeg kan veldig lite engelsk så jeg forstår ikke mye av d. du kan jo send meg melding, men skriv NORSK. » Vedkommende sikter nok til de om er mine venner, jeg har aldri skrevet på engelsk på min norske Facebook side.

Uansett – den sterkeste effekten oppnår du når du deler dine egne erfaringer med Gud med andre.

Vi lever i en tid hvor budskapet om Jesus synes å tape terreng for verdens budskap. Det er på tide at vi som er Jesus’ etterfølgere tar de sosiale mediene mer aktivt i bruk for å spre det gode budskapet.

Bak hver Facebook profil skjuler det seg et unikt menneske med livserfaring, opplevelser, åpenbaringer, spesielle møter med Gud som andre mennesker kan ha stor nytte av å lese om.

Det sitter også mennesker som har opprettet en Facebook profil fordi de er ensomme. Noen sliter med livet generelt, andre strever med sin tro og sitt kristenliv. De får ikke hjelp, fordi de ikke tør å spørre.

Gjennom de sosiale medier på Internet, har vi fått en fantastisk mulighet til å «bære hverandres byrder», dele med oss av våre egne seire og nederlag.

Jeg har oversatt og bearbeidet en e-post fra USA med 5 tips om hvordan man deler sin tro på Internet. Originalen er skrevet av Eric Elder som driver et retreat sted. Du kan lese mer om ham og hans virksomhet på: http://www.theranch.org/

Dette er ingen «kokebok» med den perfekte oppskrift for suksess.  Det er snarere en «tankestarter» som jeg håper vil få deg til å bli tryggere og mer målrettet i din bruk av sosiale medier på nettet.

Disse 5 rådene er om bruk av  obj697geo433pg7p15

1) Vær åpen. Den beste måten å dele din tro på, er simpelthen å være åpen overfor andre om hva Gud gjør i ditt liv. Du trenger ikke å ha «de store tingene» å fortelle om. Det gir stor effekt å fortelle om de små, hverdagslige tingene også etter hvert som Gud griper inn i livet ditt. Et eksempel er et innlegg fra min 20-årige datters Facebook side for noen dager siden:

«Om du ønsker å komme i kontakt med mennesker på en flyplass, skal du bare rusle rundt med en gitar i hånden😉 Haha! Herlig!😀. En annen sak, tvil aldri på Guds trofasthet og forsørgning! Han er i stand til å gjøre så enormt mye mer enn vi kan finne på å spørre om eller forestille oss. Han er SÅ god!»

Hun delte en enkel tanke fra sin hverdag sammen med et sitat fra bibelen, og selv om hun ikke siterte kapittel og vers (Efeserbrevet 3:20), så delte hun en sannhet om Gud og et oppmuntrende ord til sine venner.

2) Vær ærlig. Du må ikke for en hver pris bare dele de positive tingene som skjer i livet ditt. Det er faktisk i orden å dele de tøffe tingene du opplever i livet ditt også. Husk bare på; når du deler ting med andre, godt eller vondt, pek alltid tilbake på Gud og på bibelens budskap, som er kildene hvor du henter dine håp og din trøst. Her er et sitat fra den samme datters side, noen dager tidligere da hun hadde tatt farvel med sine venner etter endt skolegang:

«Min tøffeste natt noen gang.😦 Jeg vil aldri være i en situasjon hvor jeg må si adjø igjen. Hvorfor må det gjøre så vondt å si farvel til alle som man er glad i? I natt klamrer jeg meg fast til løftet om at hvor enn jeg går, så er Gud med meg og det gir meg håp (Salme 33:20-22)

Hun underslo ikke det faktum at det hadde vært en tøff dag, men hun selv forsatte å se på Gud, noe som har en naturlig tendens til å oppmuntre andre til å gjøre det samme.

3) Vær deg selv. Om Gud er en del av ditt liv, så vis den delen til andre.

Her er begynnelsen på et innlegg som min datter nylig skrev på sin egen blogg. Innlegget var ledsaget av et foto som viste en ung kvinne, stående med ansiktet vendt mot skogen foran henne:

«Dette er omtrent som jeg føler meg akkurat nå. Jeg står på randen til å ta skrittet inn i en skog som er så mye større enn meg. Den er mørk og skremmende, og truer med å overmanne meg og få meg til å glemme at min himmelske Far er ved min side og leder meg gjennom den, skritt for skritt helt til jeg er ute på den andre siden.»

Blogg innlegget fortsetter gjennom flere avsnitt, som beskriver hennes følelser og hvordan Gud snakket til henne inn i disse følelsene. Det er en skremmende måte å dele hvordan det kan føles å gå med Gud hver dag. (Du kan lese hele innlegget på http://sapphiraadi.tumbir.com ).

Ikke undervurder hva Gud kan bruke slike innlegg til! Jeg begynte å skrive en ukentlig andakt for flere år siden. Den ble sendt til slekt og venner og jeg inviterte andre til å abonnere på den også. I dag, etter å ha kombinert min adresseliste med mine venners, går de ut til 35 000 mennesker hver uke. Jeg har brukt tilsvarende metode over noen år, ganske enkelt delt med meg av hva Gud har gjort i mitt liv og hvordan disse tingene forholder seg til skriftsteder jeg har lest.

4) Still spørsmål. Samtidig som du deler ditt liv og din tro med andre, bør du invitere dem inn i samtalen. Min datter på 16 år fylte ut et søknadsskjema, for et sommerkurs, som stilte henne et tankefullt spørsmål. Hun valgte å stille det til sine venner. Spørsmålet lød:

» Hvilken person i bibelen, bortsett fra Jesus, liker du eller blir utfordret av mest? Og hvorfor?»

Etter å ha mottatt et dusin svar, oppdaget hun at spørsmålet engasjerte andre mennesker også. Deres svar ble en del av deres felles samtale om Gud, tro og deres egne tanker omkring de mange fortellingene i bibelen.

5) Del skriftsteder. Det er så mange sitater lagt ut på Internet. Et av mine favoritt sitater er: «Det som gjør Facebook så flott, er at du kan selv finne på tilfeldige sitater og så tilegne dem til kjente personer.» – Albert Einstein (Problemet er selvfølgelig at Albert Einstein var død lenge før Facebook kom på banen).

Faktum er, med så mange sitater flytende rundt der ute, er det den perfekte plass å dele med seg fra verdens mest siterte bok – bibelen. Det er så mange sannheter i bibelen som er så praktiske og hjelpsomme, at folk setter pris på å få dem. Min datter på 16 la nylig ut dette sitatet fra Paulus:

« Filipperbrevet 4:5-7 La alle se at dere er uselviske og omtenksomme i alt dere gjør. Husk at Herren kommer snart. 6 Vær ikke bekymret for noe. I stedet skal dere be om alt. Fortell Gud hva dere trenger, og glem ikke å takke ham for svar. 7 Hvis dere gjør dette, vil dere oppleve Guds fred, som er mye mer verdifull enn dere kan fatte. Hans fred vil bevare deres tanker og hjerter så dere kan hvile i troen på Kristus Jesus.»

Hun ganske enkelt siterte noen vers som talte til henne den dagen, og ut i fra de kommentarene hun fikk tilbake, så talte disse versene til mange fler. Det er stor visdom i bibelen, og Gud elsker at vi deler Hans Ord med andre, for det gir Ham en mulighet til å snakke direkte til hjertene deres.

Jeg har her gitt deg noen få ideer om hvordan du kan spre din tro på Internet via Facebook. Media som Twitter, YouTube og andre har jeg ikke vært innom denne gangen.

Dette var ment som en oppmuntring til deg til å la dine venner se din tro i aksjon og vise dem hva Gud gjør i ditt liv i hverdag og fest. som Jesus sa det:

Matteus 5:14-15 Dere er verdens lys. En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. 15 [15, 16] Gjem ikke lyset deres! La det skinne for alle. La deres gode gjerninger lyse, så alle ser dem, slik at de kan prise deres himmelske Far.

La oss be…

» Far, takk for det verktøyet vi har fått som kalles Internet, som vi kan bruke til å spre budskapet om deg til så mange mennesker, så raskt, over hele verden. Jeg ber at vi må gjøre best mulig bruk av det i dag, gi håp til de vi kjenner og til og med til mennesker vi ikke kjenner. I Jesus’ navn, Amen».

Disse rådene er ment å være veiledende, du må gjerne tilpasse dem til din situasjon.  Hovedpoenget med å skrive denne blogartikkelen, er å bevisstgjøre meg selv og andre på effektiv bruk av Facebook.

Godspeed

Webpastor B

www.agapesenteret.org

ps: angående pkt. 3 Vær deg selv: Det er ikke bare frelste mennesker der ute på Internet. Skriv enkelt og rett fram. Unngå bruk av Kanaan språk med åndelige floskler. Ta eksempel av hvordan Jesus formulerte seg i møte med mennesker.

22. mai 2011 - Posted by | Disippelskap, Evangelisering, Kristendom, kristenliv, Livet, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: