YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Lovsang

lovsang1

Efeser brevet 5:19  Snakk mye med hverandre om Herren. Syng salmer og hymner og hellige viser, og syng for Herren i hjertene deres.

 

 

 

Lovsang er først og fremst en hjerte til hjerte kontakt med Gud. Gud elsker sine barn, og beskriver Hans relasjon med oss som kjærlighetsforholdet mellom en brudgom og Hans brud. Han ønsker først og fremst å ha en hjerte til hjerte kontakt med oss. Om vi synger eller bare uttrykker vår kjærlighet med ord, eller om sangstemmen vår er bra eller dårlig, spiller ingen rolle for Ham.

Det finnes flere typer kristen sang. Evangeliske sanger er sanger som beskriver evangeliets sannheter, ofte uttrykt på en måte som ikke-kristne lett kan forstå. Den henvender seg like mye til intellektet/tankene, som til hjertet til den som hører eller synger sangen.

Lovsang vil jeg beskrive som sang som beskriver hvem Gud er, eller hva Han kan gjøre, og takker og ærer Ham for det. Det er med på å forøke vår tro på Gud, fordi vi minner oss selv på hvem Gud er. I lovsang kan vi synge om Gud, eller vi kan synge til Gud. Oftest begynner en lovsangsstunden med å synge om Gud, med sanger som er litt hurtige. Det forbereder oss på å gå inn i Guds nærhet, bort fra det som har preget oss i hverdagen.

I salme 100, vers 4 står det: ”Gå inn gjennom Hans porter med takkesang, og inn i Hans forgårder med lovprisning! Pris Ham og lov Hans navn!”

Først går vi inn ytterporten, fra verden til Gud gjennom takkesang. Så kommer vi inn i Herrens forgårder. Der er sangen mer inderlig, fra hjertet. Der er det lovprisning.

Derfra går vi inn i det aller helligste i tilbedelsen. Der er det bare oss og Gud. Vi elsker og tilber Ham fra hjertet, og Gud kommer oss i møte. Noen ganger kommer Gud så nært oss der, at vi bare er helt stille i Hans nærhet og nyter av å være sammen med Ham. Der kan Han dele med oss det som Han har på hjertet, eller Han bare overøser oss med sin kjærlighet i Hans nærvær. Han ønsker å fylle oss med Seg selv, slik at det flyter over fra oss og ut til verden.

Når vi er forelsket, tenker vi mye på den vi er forelsket i, og elsker å snakke både om og med den personen. Gud ønsker å vekke vår kjærlighet til Ham, slik at vi alltid tenker på Ham og Hans Ord, og elsker å snakke om Ham, og med Ham i bønn. Da blir det naturlig og lett å vitne om Ham. Sann tilbedelse er en av måtene å oppnå dette på. Det er med på å styrke vår relasjon til Ham, og det er en måte å beholde den første kjærligheten på.

Gud har ikke tenkt at vårt forhold til Ham skal bli mer lunkent etter hvert. Han er vår brudgom, og Hans kjærlighet til bruden er uforanderlig. Han gleder seg når vi uttrykker vår kjærlighet til Ham, og det er med på å forløse Hans velsignelser over oss. Salme 37:4 "Og gled deg stort i Herren, så skal Han gi deg etter ditt hjertes ønsker."

Lovprisning er noe vi kan øve oss på. I begynnelsen kan det kjennes uvant for sinnet vårt å hengi oss til Gud på denne måten. Men når vi gjør det av hjertet, vil vi etter hvert kjenne at det blir enklere, og vi kjenner at vi kommer mer og mer inn i Hans nærvær og møter Ham mer og mer inderlig. Til slutt blir det ikke noe vi gjøre, men noe vi lengter etter. Vi er skapt til å leve i Guds nærvær, og vi kjenner at å være der er det beste vi vet. Vi skal jo være i Hans nærvær hele evigheten, uten noe begrensninger. Halleluja, jeg gleder meg!

Lovprisning er også beskrevet som åndelig krigføring i Bibelen. I 2.Krønikebok 20:1-30 står det om den store hæren som kom mot Israel og deres konge Josjafat. De visste at de ikke hadde noen mulighet til å beseire fiendehæren. Kong Josjafat ble redd og vendte ansiktet mot å søke Herren. Han utropte en faste over hele landet. Herrens Ånd kom over en mann i Israel, som sa at de ikke skulle være redde, for det var ikke deres strid, men Herrens. De kom til å se at Herren frelste dem. De gikk ut i striden, og satte lovsangerne foran hæren. Da de begynte å synge og love Gud, satte Gud ut et bakhold mot fiendene deres, og fienden ble slått og fullstendig utryddet. Da Israels hær kom fram til stedet fant de de døde kroppene til fienden. Ingen hadde sluppet unna. De samlet mengder med verdifulle gjenstander blant de døde, mer enn de kunne bære. Så lovpriste de Gud, og frykt for Gud kom over alle kongerikene i landene rundt dem da de hørte at Herren hadde stridd mot Israels fiender.

I Ap.gj.16:16-34 står det om da Paulus og Silas ble arrestert fordi de forkynte evangeliet. De ble slått mange slag med kjepper, og satt i det innerste fangehullet i fengselet med bena festet i stokken. Ved midnatt var Paulus og Silas i bønn, og sang lovsanger til Gud. Og fangene hørte på dem. Plutselig kom det et stort jordskjelv, slik at fengselets grunnvoller ristet. Og straks ble alle dørene åpnet, og alle fangenes lenker ble løst.

I disse to situasjonene tror jeg ingen av dem egentlig kjente for å synge lovsanger til Gud. Menneskelig sett skulle de heller ha klaget og vært redde, men de bestemte seg for å lovsynge Gud. Å lovsynge Gud i vanskelige situasjoner, er et uttrykk for tro på Gud. Selv om det kan se ut som om alt håp er ute menneskelig sett, vet vi at ingen ting er umulig for Gud. Om vi velger å fokusere på det, i stedet for på omstendighetene, slipper vi Gud til i situasjonen.

Å synge sanger som beskriver Guds makt og å ære og løfte opp Hans navn, gjør at mørkets makter mister sin makt, og Gud og hans englehærer får makt. Våre Ord skaper: Ordspråkene 18:21 "Død og liv er i tungens makt, og de som elsker den, skal ete frukten av den." , Jesaja 55:10-11 "For som regnet kommer ned og snøen kommer fra himmelen og ikke vender tilbake dit, men vanner jorden og får den til å spire og skyte knopp, så den gir såkorn til såmannen og brød til den som spiser, 11 slik skal Mitt ord være, det som går ut fra Min munn. Det vender ikke tomt tilbake til Meg, men utfører det Jeg har velbehag i, og det skal lykkes i det Jeg sendte det til.", og ved tro og tillit til Gud kan vi flytte fjell: Markus evg. 11:22-24 "Jesus svarte og sa til dem: «Ha tro til Gud! 23 For sannelig sier Jeg dere: Den som sier til dette fjellet: «Løft deg og kast deg i havet!» og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, han skal få det som han sier. 24 Derfor sier Jeg dere: Alt det dere ber om når dere ber, tro at dere får det, og det skal bli gitt dere."

Hvordan det skjer, vet vi ikke. Mange ganger ser vi ikke noen utvei, men Guds tanker og veier er så mye høyere enn våre Jesaja 55:8-9 "For Mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke Mine veier, sier Herren. 9 For som himmelen er høyere enn jorden, slik er Mine veier høyere enn deres veier, og Mine tanker høyere enn deres tanker.", og våre lovsanger og bønner i tillit til Gud forløser Guds inngripen så miraklene skjer.

Ha en velsignet dag

Hanne Grethe Hansen

Nettverkskoordinator / Lovsangs ansvarlig

Husmenighetsnettverket Agape

www.agapesenteret.org

13. desember 2010 - Posted by | Bønn, Bibel, Disippelskap, Evangelisering, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Lovsang, Møter

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: