YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

GAZA – propagandaløgnen verden sluker rått

I forbindelse med forsøkene på å bryte blokaden til havs utenfor Gaza, har hatet mot Israel blusset opp. Beskyldningene hagler mot Israel om brutalitet og undertrykkelse av ”det palestinske folket”.

Det ropes høyt om boikott av Israel og israelske varer, samtidig som det pøses inn midler til Hamas og Gaza. Motivet er selvfølgelig ikke antisemittisme, men dyp og ekte humanitær omsorg for et folk som lider.

Ren og skjære nonsens!

Dersom det hele kun bunner i humanitær omsorg, hvorfor møtes vi av følgende oppslag i media i disse dager:

Sliter med å samle inn penger til Pakistan

Nordmenn viser liten giverglede overfor flomofrene i Pakistan, selv etter at flommen har hatt stor medieomtale, og hjelpeorganisasjonene har forsøkt å samle inn penger.” (NRK.no 12.08.2010)

Kan det skyldes at selv den mest ihuga jødemotstander ikke kan klandre Israel for det som skjer i Pakistan?

TV bildene viser oss en ufattelig nød og lidelse i Pakistan i forbindelse med flommen. I Gaza er det ingen humanitær katastrofe – sjekk fakta her.

Så hvor er alle aktivistene, kjendisene og politikerne, som gjerne stiller opp på en båttur i Middelhavet for å trosse Israel, i nyhetsbildene fra katastrofen i Pakistan?

De er fraværende. De er fraværende fordi engasjementet omkring Gaza og Israel handler ikke om sosial sammvittighet. Det handler om en brutal åndskamp i, det Bibelen betegner som, endetiden.

Det tragiske i dette er at mange kristne stiller opp mot Israel og dermed faktisk mot Gud. Spørsmålet enhver kristen må stille seg, før man engasjerer seg mot Israel, er:

Har Gud forkastet Israel?

Original tekst: Ludwig Schneider

Israel ToDay Aug/Sept 2010 www.israeltoday.co.il

Oversettelse: Webpastor B

Det er bare natt eller dag. Alt annet, enten det er dagry eller skumring, peker hen på enten dag eller natt. Det er det samme som gjelder i vårt forhold til Israel. Enten velsigner vi Israel, eller så forbanner vi Isrel – 4 Mos 24:9 Han bøyer seg ned, han legger seg ned som en løve, ja, som en løvinne, hvem våger å vekke ham? Velsignet er den som velsigner deg, og forbannet er den som forbanner deg." Det er ikke mulig å forholde seg likegyldig til Israel.

Med andre ord, det er to leire. Den ene lærer at Gud har forlatt nasjonen Israel og satt kirken inn i dens plass. Det er dette som er kjent som erstatnings teologi. Den andre sier at Gud aldri vil forlate sitt folk Israel. Begge leirene siterer Bibelen, men den første overser sammenhengen.

Et eksempel, motstandere av Israel henviser til Jeremia 7:29 Klipp ditt lange hår og kast det bort, og stem i en klagesang på de øde høydene. For Herren har forkastet og forlatt Sin vredes slekt." Forkastelse av Israel var med andre ord også et tema på den profetiske tiden, slik Gud jamret seg i Jeremia 33:23-24 Igjen kom Herrens ord til Jeremia, og det lød slik: 24 Har du ikke lagt merke til hva dette folket har talt da de sa: "De to slektene som Herren hadde utvalgt, har Han også forkastet." Slik har de foraktet Mitt folk, som om det aldri mer skulle være et folkeslag i deres øyne.

Venner av Israel, på den andre siden, siterer Dommerne 2:1 Så kom Herrens Engel opp fra Gilgal til Bokim, og sa: Jeg førte dere opp fra Egypt og førte dere inn i det landet (Israel) Jeg tilsverget deres fedre. Og Jeg sa: "Aldri i evighet vil Jeg bryte Min pakt med dere. Gud bekrefter dette i Jeremia 31:37 Så sier Herren: Hvis himmelen kan måles der oppe og jordens grunnvoller bli utforsket der nede, da skal også Jeg forkaste hele Israels ætt for alt det de har gjort, sier Herren.

Bibelen er full av løfter fra Gud om at Han ikke vil forkaste sitt folk Israel, men den er også full av advarsler om at Han vil forkaste israel. Hva er riktig? Hva er det som er relevant for den tiden vi lever i?

Svaret ligger i begrepsforståelsen – nemlig, hvorvidt Gud har forkastet Israel midlertidig eller permanent. De første kristne i Roma hadde også et problem med dette spørsmålet, noe som fikk Paulus til å svare, på spørsmålet om Gud hadde forkastet sitt folk Israel, med et klart: ”Å, nei, slett ikke!” (Romerne 11:1). Noen vers senere, skriver han imidlertid at Gud har forkastet sitt paktsfolk for en begrenset tid på grunn av deres ”delvise” forherdelse. Hvorfor? For å gjøre det mulig for hedningene, i løpet av denne perioden, å bli frelst. Romer brevet 11:25 Jeg vil at dere skal kjenne til denne Guds sannhet, kjære brødre, slik at dere ikke føler dere stolte og begynner å skryte. Ja, det er sant at enkelte jøder har satt seg opp mot evangeliet, men det kommer bare til å vare til alle dere hedninger er kommet til Kristus – de av dere som vil.

Denne forkastelsen er imidlertid tidsbegrenset, den vil bare vare ”til fylden av hedningene er kommet inn” (Rom 11:25 Bibelen Guds Ord) – dvs, inntil det totale antall hedninger er kommet inn i Guds Menighet. Deretter vil ”hele Israel bli frelst.” Rom 11:26f. Når dette skjer, vil Guds permanente pakt med Hans folk Israel bli gjenopprettet. Konklusjonen er altså: Når Gud snakker om Hans forkastelse av Israel, så snakker Han om en midlertidig situasjon.

Ja visst, Salme 118:22 Steinen som bygningsmennene forkastet, er blitt hovedhjørnestein.

Mens Peter helt korrekt tolket dette som en referanse til Jesus Apostlenes gjerninger 4:11 Han som er steinen som ble forkastet av dere bygningsmenn, men som er blitt hovedhjørnestein.* <* Sal 118:22>, så henviser dette også til nasjonen Israel i endetiden.

Sakarja 8:23 indikerer helt klart at det Jødiske folket ikke er blitt permanent forkastet og at de vil fortsette å spille en rolle i frelseshistorien: Sakarja 8:23 Så sier hærskarenes Herre: I de dager skal ti menn fra alle folkeslagenes* tungemål gripe tak i kappefliken til en jødisk mann (!) og si: "La oss få gå med dere, for vi har hørt at Gud er med dere." <* hedningefolkene.> . På det tidspunktet vil Israel ta steget ut av den midlertidige forkastelsen og vil igjen, synlig for hele verden, bli Guds evige paktsnasjon.

Hver gang Israel var ulydige mot Gud, forkastet Han dem for en periode – midlertidig – for deretter å gjeninnsette dem etter at de hadde angret. Han har ikke forkastet Israel for all tid, 1 Samuelsbok 12:22 For Sitt store navns skyld skal ikke Herren svikte Sitt folk, for Herren har besluttet å gjøre dere til Sitt folk.

Herren sier også Jesaja 41:9 Jeg grep deg fra jordens ender og kalte deg fra de ytterste kanter, og sa til deg: "Du er Min tjener, Jeg har utvalgt deg og ikke forkastet deg." 3 Mosebok 26:44 Men til tross for alt dette, mens de er der i sine fienders land, skal Jeg ikke forkaste dem og ikke ha avsky for dem, så Jeg gjør ende på dem og bryter Min pakt med dem. For Jeg er Herren deres Gud.” Her bekrefter Gud sin evige pakt med Israel, som ikke ble annulert ved at Han midlertidig forkastet nasjonen.

Dette er grunnen til at Han leder Israel tilbake og inn i fedrenes land; Amos 9:15 Jeg skal plante dem i deres land, og de skal aldri mer rykkes opp fra sitt land, det Jeg har gitt dem, sier Herren din Gud. På samme måte som Gud holder sin ed overfor sitt folk Israel, vil Han også holde sitt ord overfor den kristne forsamlingen.

________________________________________________________________

Det hjelper lite at enkelte kristne, både enkeltpersoner og kirkesamfunn, stikker hodet i sanden og nekter å se sannheten. Bibelens profetier går i oppfyllelse! Det startet i 1948 med FNs vedtak om opprettelse av staten Israel og akselererer fram mot Jesus’ tilbakekomst i nær framtid:

Amos 9:14-15 Jeg fører tilbake de bortførte fangene av Mitt folk Israel. De skal bygge opp igjen de ødelagte byene og bosette seg der. De skal plante vingårder og drikke vinen fra dem. De skal anlegge hager og spise frukten fra dem. 15 Jeg skal plante dem i deres land, og de skal aldri mer rykkes opp fra sitt land, det Jeg har gitt dem, sier Herren din Gud.

Godspeed

Webpastor B

www.agapesenteret.org

www.armyforchrist.org/gaza

www.jesuspodkast.org

13. august 2010 - Posted by | Gud, Israel, Kristendom, kristenliv, religion, Samfunn, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: