YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

10 Bibelsitater om bønn

Dette er sikkert “gammelt nytt” for de fleste, men det skader vel ikke å repetere?

 

bonnkvinnebhvitBønn har en vesentlig plass i Bibelen, og mange av Bibelens hovedpersoner uttaler seg om bønn. Her er et utdrag av hva Jesus, Paulus og David sa:

1. Om å bli bønnhørt

”Be, så skal dere få det som dere ber om. Søk, så skal dere finne. Bank på, og døren vil bli åpnet. For den som ber, han får. Den som søker, han finner. Om dere bare banker på, så vil døren bli åpnet.” Jesus i Matteus evg. 7:7-8

2. Tro og tilgi når du ber

”Hør på meg! Dere kan be om hva som helst. Tro bare at dere har fått det, og det skal være deres! Men når dere ber, må dere først tilgi dem dere bærer nag til, slik at deres Far i himmelen kan tilgi dere de syndene dere har gjort." Jesus i Markus evg. 11:24-25

3. Hvordan skal man be?

"Så var det dette med bønn! Når dere ber, skal dere ikke være som hyklerne. De liker å stå i synagogen og på gatehjørnene for å vise seg for folk. I sannhet, det er all den lønnen de noen gang kommer til å få. 6 Men når du ber, så gå for deg selv, vær helt alene, lukk døren bak deg og be til din Far. Han, som kjenner alle dine hemmeligheter, skal lønne deg. 7 [7, 8] Rams ikke opp den samme bønnen om igjen og om igjen slik som hedningene gjør. De tror at bønner besvares bare de stadig blir gjentatt. Husk, deres Far vet nøyaktig hva dere trenger, til og med før dere ber!” Jesus i Matteus evg. 6:5-7

4. Fader Vår

”Be på denne måten: `Vår Far i himmelen, vi ærer ditt hellige navn.

Vi ber om at ditt rike må komme snart. Må din vilje skje her på jorden, akkurat som den skjer i himmelen.

Gi oss mat også i dag, slik som du alltid har gjort.

Tilgi oss syndene våre, akkurat som vi har tilgitt dem som har syndet mot oss.

Før oss ikke ut i fristelse, men fri oss fra den onde. Amen.” Jesus i Matteus evg. 6:9-13

5. Vær utholdende

”Vær glade i håpet, tålmodige i trengslen, utholdende i bønnen.” Paulus i Romerbrevet 12:12

6. Bønn i Jesu navn

”På den tiden skal dere ikke behøve å be meg om noe, for dere kan gå direkte til Faderen og be i mitt navn. Dette har dere ikke prøvd før, (men begynn nå). Be, bruk mitt navn, og dere skal få, og gleden skal bli fullkommen.” Jesus i Johannesevngeliet 16:23-24

7. Bønn i avmakt

” Hør mitt rop, Gud! Legg merke til min bønn! 3 Fra jordens ende vil jeg rope til Deg, når mitt hjerte svikter. Før meg til klippen som er høyere enn meg.” David i Salme 61:2-3

8. Bønn om ikke å synke til bunns

” Men jeg, jeg vender min bønn til Deg, Herre, i nådens tid. Gud, i Din rike miskunnhet, svar meg i Din frelses sannhet! Fri meg ut fra gjørmen, så jeg ikke synker. La meg bli fridd ut fra dem som hater meg og ut fra de dype vann! La ikke vannstrømmen skylle over meg, og la ikke dypet oppsluke meg! Og la ikke avgrunnen lukke sitt gap over meg! Svar meg, Herre, for Din miskunn er god. Vend Deg til meg etter Din store barmhjertighets rikdom!” David i Salme 69:14-17

9. Jesus ber for menneskene

” Jeg ber ikke for verden, men for disse som du har gitt meg, for de tilhører deg.” Jesus i Johannesevangeliet 17:9

10 Bønn fortrenger bekymringer

” Vær ikke bekymret for noe. I stedet skal dere be om alt. Fortell Gud hva dere trenger, og glem ikke å takke ham for svar. Hvis dere gjør dette, vil dere oppleve Guds fred, som er mye mer verdifull enn dere kan fatte. Hans fred vil bevare deres tanker og hjerter så dere kan hvile i troen på Kristus Jesus.” Paulus i Filipperbrevet 4:6-7

Ide: kristendom.dk v/Marianne Pedersen

Bibel: NT sitater: Norsk En Levende Bok 1988 (NT)

GT sitater: Bibelen Guds Ord (4.)

Godspeed

Webpastor B

www.agapesenteret.org

27. april 2010 - Posted by | Bønn, Gud, kristenliv

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

