YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Er det noen grunn til å elske Israel fremfor andre nasjoner?

Dette innlegget er skrevet av Hanne Grethe Hansen.  Hun er Nettverkskoordinator i Husmenighetsnettverket Agape

Israel er det landet Gud har utvalgt seg på en spesiell måte. Gud selv har ved mirakel tatt ut for seg selv et folk og et land. Abraham fikk løftessønnen Isak ved et mirakel da han var 100 og Sara 90 år, og Gud selv drev hedningefolkene ut av Israel når Hans folk inntok landet når de kom ut av Egypt. Han har sagt at den som velsigner Abraham og hans ætt skal bli velsignet, og den som forbanner dem skal bli forbannet. (1.Mos.12,1-3)

Gud sa at den pakten Han opprettet med Abraham skulle være med hans ætt i alle slektsledd som kommer, og Han gav landet til Abraham og hans ætt til en evig eiendom. (1.Mos.17,7-8)

Gud definerte også grensene landet skulle ha. (1.Mos.15,18 og 2.Mos.23,31)

«Jeg fastsetter grensene dine fra Rødehavet til Filisterhavet (Middelhavet), og fra ørkenen (elven i Egypt) til Elven (den store elven Eufrat).»

Også jødene må tro på Jesus for å bli frelst.

Jesus sier: «Jeg er veien sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved Meg». (Joh.14,6)

«Ifølge evangeliet er de fiender for deres skyld. Men ifølge utvelgelsen er de elsket for fedrenes skyld». (Rom.11,28)

Paulus sa: «For jeg kunne ønske at jeg selv var forbannet bort fra Kristus for mine søskens skyld, mine landsmenn menneskelig talt, de som er israelitter. Dem tilhører lovgivningen, gudstjenesten og løftene. Også fedrene tilhører dem, og fra dem er Kristus kommet som menneske, Han som er over alle, Den evige velsignede Gud. Amen». (Rom.9,3-5)

Gud gav alt dette til ett folk, for at kunnskapen om Ham kunne være samlet, og verden kunne se til Israel for å se hvem Han var og hva Han gjorde. Dette skjedde som en forberedelse til at Gud kunne sende sin Sønn som verdens frelser. For 2000 år siden ble Jesus født inn i og av dette folket og landet, og dette vil alltid være kristendommens røtter.

I forhold til frelsen gjør ikke Gud forskjell på folk. Han elsker alle mennesker uansett hvilket folkeslag de kommer fra. «For det er ingen forskjell på jøde og greker, for Han er den samme Herre over alle, Han er rik nok for alle som kaller på Ham. For hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.» (Rom10,12-13)

Gud har bestemt at Jesus skal komme tilbake til Oljeberget ved Jerusalem der himmelfarten skjedde.(Ap.gj.1,8-12) Han skal slå ned Israels fiender (hele verden kommer til å gå mot Israel i krig før Jesus kommer tilbake), og regjere fra Jerusalem sammen de hellige i tusen år i et fredsrike før den endelige dommen skjer.(Sak14,1-17, Joh.åp.19,19-20,15) Men dette kan ikke skje før Hans folk sier fra Jerusalem: «Velsignet være Ham som kommer i Herrens navn». (Mt.23,39)

Jesus må ha et land å komme tilbake til, Hans land, og Hans folk må være der og ønske Ham velkommen. Dette vet djevelen, så han gjør alt han kan for å utslette jødene og ta fra dem landet, for å hindre Jesus i å komme tilbake. Djevelen vet at når Jesus kommer tilbake, blir han bundet for tusen år. Han blir så sluppet løs en kort tid, og så kastet i ildsjøen for evig.(Joh.åp.20,1-10)

Mørkets angrep på landet og folket er demonisk. Ingen andre folkeslag har vært så forfulgt og hatet som jødene opp gjennom historien. Israel er 2 promille av Midtøsten, og 65 % av Israel er ørken. Israel er 18,2 ganger mindre enn Norge, men ingen nasjon i verden får større pressedekning enn dem.

«På den dagen skal det skje: Jeg skal gjøre Jerusalem til en løftestein for alle folkene. Alle som vil løfte henne bort, skal sannelig bli flerret opp, selv om alle jordens folkeslag er samlet mot henne.» (Sak.12,3)

«For se, i de dager og på den tiden, når Jeg fører tilbake de bortførte av Juda og Jerusalem, da skal Jeg samle alle folkeslagene og føre dem ned til Josjafats dal. Der skal Jeg holde dom over dem for Mitt folk og Min arv Israels skyld, og fordi de delte opp Mitt land.» (Joel,3-6-7)

Gud følger nøye med på hvordan menneskene og nasjonene behandler jødene og Israel. De som velsigner Israel skal bli velsignet, mens de som går imot dem skal komme under Guds dom og forbannelse. Man skal selvsagt ikke støtte Israel i alt de gjør, om de gjør ting som ikke er rette. Men vær klar over den åndelige striden mot dem, og svelg ikke rått alt som skrives om Israel i media.

Israel er det landet min Frelser ble født inn i, og det landet Han kommer tilbake til. Så, ja, for meg er det grunn god nok til å elske Israel fremfor andre nasjoner.

Guds fred
Hanne Grethe Hansen
Nettverkskoordinator
Husmenighetsnettverket Agape

www.agapesenteret.org
www.jesuspodkast.org
www.hvorfor-kristen.info

22. april 2010 - Posted by | Gud, Israel, Kristendom, kristenliv, religion, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

