YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Påske

IMG_0439red2

Skribent: Hanne Grethe Hansen

Nettverkskoordinator og eldste

i  Husmenighetsnettverket Agape i Trondheim

Nå er det påske. Påsken er menighetens viktigste høytid. Det er en av de bibelske høytider, som feirer at Gud førte Israels folk ut av Egypt. De fikk beskjed av Gud om å slakte et lyteløst lam og stryke blodet av det på dørkarmene, så de skulle være beskyttet når Guds straffedom gikk over Egypt og drepte alle førstefødte i landet.

Jesus døde på den samme dagen og timen som jødene hvert år slaktet påskelammet i tempelet. Han var det fullkomne offerlammet som fører sitt folk ut av syndens slaveri og inn i frelsens liv. 3 dager og 3 netter etter at Han døde, sto Jesus opp fra de døde. Det står i Bibelen at det er det tegnet vi behøver, for å forstå at Jesus er Guds Sønn. Matteus evangelium kapittel 12, vers 39-40: Men Han (Jesus) svarte og sa til dem: "En ond og utro slekt søker etter tegn. Men ikke noe tegn skal gis dem, bortsett fra profeten Jonas tegn. For som Jona var tre dager og tre netter i den store fiskens buk, slik skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens hjerte."

På 300-tallet e.Kr.gjorde keiser Konstantin kristendommen til statsreligion i Romerriket. Da var det mange kristne i Romerriket, men også mange som dyrket hedenske guder. For å tekkes også dem, førte han mye av den greske og romerske avgudsdyrkningen inn i kristendommen.

På det første kirkemøtet i Nikea år 325 e.Kr beordret Konstantin alle kirkene å feire påsken på en slik tid at den kristne påsken aldri skulle kunne sammenfalle med den bibelske påsken, for bevisst å skape avstand til alt jødisk. Den nye datoen og feiringen ble etter hvert kjent på engelsk som "Easter", et navn som ikke har noe med bibelen å gjøre, men som kommer fra den hedenske gudinnen Eostre. Hun var en fruktbarhetsgudinne som ble feiret omtrent på denne tiden, og hun ble feiret med egg og harer. Jesu død og oppstandelse ble feiret på denne høytiden, samtidig som de innførte påskeegg og påskeharer i den samme feiringen.

Slik kirken feirer påsken i deg, er det bare 2 netter mellom langfredag da de feirer Jesu død, og 1.påskedag da oppstandelsen feires. I følge den bibelske kalenderen, er det i år mandag 29.mars kl.15 at påskelammet slaktes, og 3 døgn etter dette kan vi feire Jesu oppstandelse.

Om du ønsker å glede Gud med din påskefeiring, bør du tenke over hvordan du feirer påske. Ønsker du mer info.om dette temaet, se på vår menighet Agape`s hjemmeside under temaet "Våre hebraiske røtter"; www.agapesenteret.org

26. mars 2010 - Posted by | Disippelskap, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: