YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Våre Hebraiske røtter –2- Disippelskolen

e27 Forfatter: Hanne Grethe Hansen

Hun er Nettverkskoordinator i Husmenighetsnettverket Agape i Trondheim, hvor hun også er leder for lovsang og sjelesorg.  Hanne har bakgrunn fra UiO, har gått på bibelskole i Uppsala og Kungsängen i Sverige

 

 

Når det i GT og NT står at vi skal holde Guds bud, og at Skriftene er gitt oss til lærdom, rettledning og til opplæring i rettferdighet, er det GT de henviser til. (2.Tim.3,16) Jesus og apostlene underviste bare fra GT, for NT var ennå ikke skrevet.

«Gresset visner og blomsten faller av, men Herrens Ord varer til evig tid.» (1.Pet.1,24-25 og Jes.40,8)

Det står både i GT og NT at Guds Ord varer til evig tid, og Jesus selv sa også dette i Mt.5,17-19: «Tro ikke at Jeg er kommet for å oppheve loven og profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. For sannelig sier Jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel av loven forgå, før alt er oppfylt. Den som bryter et av de minste av disse bud og lærer menneskene det samme, skal kalles den minste i himlenes rike. Men den som gjør etter dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike.»

«Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler, i det dere døper dem til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere.»(Mt.28,19)

Jesu siste ord til sine etterfølgere var at de skulle forkynne til alle folkeslag og ikke bare til jødene. De skulle lære dem å gjøre alt det Han hadde undervist dem, og som tidligere er nevnt; Han underviste med bakgrunn fra Det Gamle Testamente, og Han forklarte også hva oppfyllelsen av Skriftene som skjedde gjennom Ham, ville innebære for Guds folk.

Ved Jesu død og oppstandelse fikk Gud soning for vår synd, og vi mottar frelsen av nåde ved tro, og ikke av lovgjerninger. Om vi forsøker å holde loven for ved det å fortjene frelsen, er vi loviske. Det blir av tvang og ikke av hjertet, og gjerninger kan ikke frelse oss. Om vi derimot ønsker å holde loven av takknemlighet til Gud, er det lydighet som bringer velsignelse. Gjerningene vi gjør er et resultat av det nye livet vi har fått i Jesus. Toraen (Mosebøkene) viser oss Guds vilje, og viser oss hvordan Gud som har skapt oss, har tenkt at vi skal leve for å ha det godt som enkeltmennesker og sammen andre.

Kristenheten har i mange århundrer vært veldig påvirket av gresk-romersk tenkning og guder, men nå i disse siste tider har Gud på nytt begynt å vise sitt folk hvordan

Han opprinnelig hadde tenkt at de som tror på Ham skal leve og tro. Når vi ønsker å kjenne sannheten og Guds vilje, har Han lovt å vise oss det. Rundt omkring i hele verden er det i dag mange kristne som søker seg tilbake til vår tros røtter, som er våre Hebraiske røtter. Etter hvert som Gud viser oss hva som har kommet inn i vår Gudstro opp gjennom århundredene som Han ikke har tenkt skal være der, renser vi det bort. Det er også mye som Guds folk ikke har sett og forstått, fordi det så bevisst har blitt forkynt annerledes igjennom århundreder, men som Gud nå viser oss er en del av våre røtter og vår tro.

Det står noen viktige ord om dette i Rom.11,17:

«Og om noen av grenene ble brukket av, og du som var av et vilt oliventre, ble innpodet blant dem og sammen med dem fikk del i roten og sevjen fra oliventreet, så ros deg ikke overfor grenene!»

Gud kaller Israel eller jødene for det ekte oliventreets grener, som får sin sevje og sitt liv fra roten som er Israels Gud. Vi som ikke er av jødisk opprinnelse, blir innpodet i Israels Gud ved troen på Jesus, og får del av de samme røttene for vår tro som det jødiske folket har. Vi som er av et vilt oliventre, får bli innpodet sammen med de ekte grenene.

Et annet bibelvers som beskriver det samme, er Joh.10,16: «Jeg har andre sauer, som ikke er av denne flokken. Dem må Jeg også lede, og de skal høre Min røst. Det skal være èn flokk og èn hyrde.»

Jesus sa dette til sine jødiske disipler, de som trodde på Ham. De som ikke var av denne flokken, var oss hedningekristne som skulle komme til tro på Ham. De skulle Han også lede, men det skulle ikke være to adskilte flokker, men èn flokk og èn hyrde.

Det er likevel en viss forskjell på jøder og hedningekristne, for Jesus oppfylte mye av Skriften når Han levde og døde som et menneske, for oss. I den nye pakt har Gud bl.a.skrevet loven på våre hjerter i stedet for på stentavler, og Den Hellige Ånd hjelper oss til å leve etter loven. Omskjærelsen har fått sin oppfyllelse ved dette, for nå blir vi omskåret på hjertet ved frelsen, og får Den Hellige Ånd som et segl/tegn på at vi tilhører Herren i stedet for å bli omskåret på kroppen.

«For det er ikke den som er jøde i det ytre som er jøde, og omskjærelse er ikke en omskjærelse i det ytre, på kjønnslemmet. Men den er jøde som er det i det skjulte, og som har hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven. Denne har sin ros, ikke fra mennesker, men fra Gud.» (Rom.2,28-29)

«Dere kjære! Samtidig med at jeg var meget opptatt med å skrive til dere om vår felles frelse, fant jeg det nødvendig å skrive til dere for å formane dere til å stride alvorlig for den tro som èn gang for alle ble overgitt til de hellige.»(Judas v.3)

Judas, Jesu bror formaner til å stride alvorlig for den tro som en gang for alle ble overgitt til de hellige. Det trosgrunnlaget de hadde på den tiden (brevet ble skrevet mellom år 65 og år 80 e.Kr), var det som en gang for alle skulle gjelde. Ikke noe skulle trekkes fra eller legges til.

Menigheten er ikke bygd på «kirkefedrenes grunnvoll», som ble lagt til århundrer etterpå.

«Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og Jesus Kristus selv er Hovedhjørnesteinen.»(Ef.2,20)

Den sanne menigheten er bygd på apostlenes og profetenes grunnvoll, som alle var jøder.

 

Godspeed

Webpastor B

www.agapesenteret.org

www.jesuspodkast.org

15. mars 2010 - Posted by | Disippelskap, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

4 kommentarer »

  1. Ser ut for at du har bra greie på våre røtter. Du skriver: «Moderne vestlig kirkeliv er ikke bare under gresk tenkning men også under den romerske praksis.»

    Mitt spørsmål blir da om denne påvirkning har skjult vesentlige sannheter for oss, hva om vi har gått glipp av poenget. Feks historien om kvinnen i Joh.8 som ble frikjent på alle punkt, ble så bedt om ikke å synde mer. Går da ut i fra at det «påbudet» korresponderte med det Jesus skrev i steingolvet. Hva skrev han og hvilken synd skulle hun slutte med?

    Det må vel ligge opplysninger om dette i det hebraiske språket som er blitt tilslørt / oversatt bort på veien fram til oss?

    svnyborg

    Kommentar av svnyborg | 17. mars 2010 | Svar

    • Slik jeg ser det, har vi i alle fall mistet mye av velsignelsen, kraften og herligheten vi skulle hatt som Guds menighet, fordi vi har tatt inn så mye av gresk-romersk tenkning og hedenskap i vårt trosgrunnlag. Om en er klar over dette og ikke tar det til etterretning, tør jeg ikke å garantere for frelsen, men det er mange i dag som ikke er klar over dette, og da tror jeg nåden rekker! Frelsesgrunnlaget er fortsatt av nåde ved troen på Jesus, men livet en lever som frelst skal gjenspeile vår tro, og være i lydighet til Gud og Hans Ord.
      Jeg tror ikke Jesus i Joh.8 skrev ting på marka som vi behøver å vite, han gjorde det for at ikke menneskene skulle bli flau over at Han så at de gikk. Kvinnen hadde akkurat blitt tatt på fersk gjerning i hor, og dette var synden som Jesus tilgav om hun omvendte seg.»Heller ikke Jeg fordømmer deg: Gå bort, og synd ikke mer.»

      Hilsen Hanne G.Hansen

      Kommentar av sangfuglen | 19. mars 2010 | Svar

  2. Hei og tusen takk for svar.

    Du mener altså at: Gud (Jesus var vel identisk med Gud?) var flau over å se mennesker som erkjente sin synd, gå beklemt bort? Første gangen han bøyde seg ned da, var han flau over at kvinnen ikke var skikkelig påkledd? Du mener at Johannes ikke las det han skrev på den blankpolerte tempelplassen? – og derfor står det ikke noe om det i evangeliet hans som er viktig for oss å vite?

    Sist han skrev var på veggen til Belsasar, og det var viktig for kongen å få greie på hva det betydde. Du tror altså at når Gud skriver noe så er det ikke viktig for oss å få vite hva det betyr?

    Synes dette er en slapp holdning (dersom det er en slik holdning du har da) å ikke prøve å finne ut hva Jesus skrev, det er jo tross alt det eneste skriftlige han etterlot seg.

    Og så er du enig med religionenes konklusjoner: «Kvinnen ble bedt om å slutte å hore»? Du mener altså at det ville være lett for henne å holde dèt budet? Der står Guds sønn foran henne, (hun er dødsens) sendt til soning for hennes synd fordi det var umulig å holde loven, å så blir hun bedt om å holde loven?? Er dette logisk? – hvor er evangeliet oppi dette? Hvorfor døde da Jesus når denne kvinnen kunne fikse det selv? Gikk hun oppløftet bort? – med enda et krav lagt på sine skuldre. Hun hadde det vel vanskelig nok fra før om ikke syndernes venn skulle avkreve henne lydighet mot loven.

    Jesus unngikk de skriftlærdes felle ved å ikke fordømme henne i 5 minutter for så å kreve av henne det hun ikke hadde klart?? Lureri spør du meg? Jesus unngikk de skriftlærdes felle ved å spille på skyldfølelse hos lovvokterne, ikke fordømme kvinnen i 5 minutter for så å kreve av henne det hun ikke hadde klart?? Lureri spør du meg?

    Mvh Svein

    PS: Det Jesus skrev står skrevet 5764 gng i GT (og det er superviktig iflg Gud selv).

    Kommentar av svnyborg | 19. mars 2010 | Svar

  3. Du hadde ike mer?

    Kommentar av svnyborg | 4. april 2010 | Svar


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: