YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Hanskes med din frykt, Hvordan bytte frykten med tro – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

20090422fear-1_thumb ill. foto

 

Hanskes med din frykt – del 5

 

Når du har kommet gjennom disse fire prinsippene, er du kommet fram til det jeg vil kalle ”sannhetens øyeblikk”.

Det er det femte prinsippet:

5. Iverksetting: Slipp taket og ”gå på vannet”.

Du må simpelthen bare slippe taket i det trygge og kjente og ”gå på vannet” om du vil være et menneske som lever i tro.

Det er et ordtak som sier at ”Skilpadden gjør framskritt bare når den stikker nakken fram.”

Det gjelder også for mennesker.

Har du noen gang sett en trapesartist i aksjon?

clip_image002

Trapesartisten befinner seg 10 talls meter over bakken i det han kaster seg ut fra en plattform mens han holder seg fast i en stang som er festet med to tau eller wirer i taket (bar). Fra motsatt side av trapesen blir en tilsvarende bar sendt mot trapesartisten for at han skal gripe den og bli med den tilbake til motsatt plattform.

Poenget er at når de to barene er nærmest hverandre, er avstanden mellom dem likevel så stor at artisten må slippe taket i den ene og kaste seg fram for å gripe den andre. Og når han kaster seg fram for å gripe den andre baren, er det et øyeblikk i trapesforestillingen hvor artisten svever fritt 10 talls meter over bakken. I det øyeblikket artisten slipper den ene baren og før han faktisk får festet grepet rundt den andre, svever han 10 talls meter over bakken uten noe å holde seg fast i.

En ganske skremmende tanke, eller hva? Dette er et godt mentalt bilde på hva det betyr å leve i tro.

Gud vil arbeide i livet ditt, men du må slippe taket i fortiden før du kan gripe tak i framtiden. Du må slippe taket i sikkerheten før du kan gripe tak i muligheten.

Dette er veldig viktig, fordi den vanskeligste delen av å ta trosskritt er å slippe taket i det gamle.

Vi vil gjerne beholde vår gamle jobb til vi er sikre på at vi har fått en ny. Vi vil være sikre på at alt er på plass og i orden i vårt nye hjem, før vi flytter ut av det gamle.

Det er snakk om å ”gå på vannet” – slippe taket – som å slippe taket i ungkarslivets uavhengighet for å gripe tak i den avgrensede intimiteten i ekteskapet.

Hva jeg snakker om? Jeg snakker om å kaste krykkene – kaste de krykkene som du har brukt på din ferd gjennom livet. Du må slippe taket og kaste deg ut i det nye – og det er ikke lett.

På lange flyturer passerer flyet et punkt som kalles ”point of no return”, det er det punktet på reisen hvor det ikke er drivstoff nok til å returnere til utgangspunktet. Flygeren har ikke noe annet valg enn å fortsette til målet. I de fleste beslutninger er det et slikt ”point of no return”, der du ikke har noe annet valg enn å konfrontere din frykt.

Da Israels barn sto ved Rødehavet, var de ved et slikt punkt. Gud hadde ført dem inn i et hjørne.

Det var fjell på begge sider, havet lå foran dem og bak dem kom Egypterne og Farao halsende i vill forfølgelse rede til å slakte dem for fote.

De hadde en mulighet til å tro, til å stole på Guds løfter, men i stedet reagerte de med frykt. De ble skeptiske, stae og kortsiktige.

Da alt dette skjedde, sa de, ”Hei! Moses! Vi skulle ha blitt i Egypt. Hvorfor kan vi ikke bare returnere til Egypt? Det var de gode gamle dagene.”

Her er det viktig å forstå følgende: De hadde tilbrakt 400 år i slaveri, de var blitt pisket, mishandlet, utsatt for overgrep, de var blitt drept, de hadde opplev sult, de hadde ikke hatt noen rettigheter, de hadde blitt drevet til tvangsarbeide – i 400 år og nå står de her og sier, ”La oss gå tilbake.” !

Frykten virker alltid slik – den får deg til å snu deg rundt og gå tilbake.

Israels barn foretrakk slaveri framfor usikkerhet.

De sa, ”Vi vet at det var ille i Egypt, men i det minste visste vi hva som hendte der, men her vet vi jo ikke hva som vil hende. La oss gå tilbake.”

Hva med oss i dag? Hvorfor tillater vi at vi står i destruktive situasjoner? Hvorfor går vi ikke framover i tro? Hvorfor holder vi fast i det vi har, når Gud sier, ”Slipp taket.” ?

Det er av samme årsak som fikk Israel til å ville gå tilbake til Egypt – Vi er redde for friheten.

Når vi nå har fastslått problemet, hva er løsningen? Hvordan får du mot til å slippe taket, til å ”gå på vannet” og til å hanskes med frykten?

Salme 56,3-5 Mine fiender grep etter meg hele dagen, for det er mange som kjemper mot meg – Du, Den Høyeste. 4 Den dag jeg frykter, vil jeg stole på Deg. 5 Til Gud – ja, jeg vil prise Hans ord -, til Gud har jeg satt min lit. Jeg skal ikke frykte. Hva kan vel kjød gjøre meg?

Frykt er ikke tegn på svak tro. Det som er avgjørende er om du gjør noe med frykten eller om du lar frykten gjøre noe med deg. Hvor får jeg så mot fra til å gjøre noe med min frykt? Jeg setter min lit til Gud!

La du forresten merke til at salmisten innrømmet at han hadde frykt, men når han la satte sin lit til Gud, forsvant frykten!

Mot er ikke det samme som fravær av frykt – Mot er å gå framover på tross av frykten.

Det jeg prøver å si med dette er, når du kommer til dette punktet – sannhetens øyeblikk, ”the point of no return” – så må du ikke bare slippe taket, så må du ikke bare ”gå på vannet”, du må løfte blikket opp til Gud.

Om jeg skulle velge en ting som jeg vil at du skal få prentet inn av det jeg har sagt til nå, så er det dette: Nøkkelen til et liv i tro, nøkkelen til å overkomme frykten som holder deg fanget, nøkkelen til å frigjøre deg i livet er å gå i mot din frykt!

Ikke be over det. Ikke tenk over det. Ikke snakk om det. Gå til aksjon! Gå i mot frykten – gjør de tingene du frykter mest.

La oss vende tilbake til fortellingen om Israels utgang fra Egypt. Da de sto ved bredden av Røde havet, tok ikke Gud dem rundt havet, Han bygde ikke en bro over havet, Han tok dem gjennom det.

Og de kunne ha stått på bredden til sin død, mens de proklamerte, ”Vi tror at Gud vil redde oss.” Det var imidlertid ikke før de tok skrittet ut i vannet at ting begynte å skje.

La oss se på et spesielt vers i beretningen:

2 Mose bok 14,15 Herren sa til Moses: "Hvorfor roper du til Meg? Si til Israels barn at de skal dra videre.

(”Slutt å be og sett folket i bevegelse! Fremad marsj!”)

La meg bli litt personlig her mot slutten. Hva er ditt personlige Røde hav i dag? Hva er det som skremmer deg til døde. Hva er det som gir deg bekymringer? Hva er det som ser ut til å være en uoverstigelig mur? Som ser uoverkommelig ut?

Det er ditt Røde hav.

Hva sier så Gud til deg i dag? Han sier, ”Slutt å løpe og ta tak i frykten din. Grip tak i den i tro. Gå i mot din frykt. Gjør nettopp de tingene du frykter mest.” ”… og se, jeg er med dere alle dager, inntil verdens ende.” (Du har vel ikke glemt Jesu avskjedsord?)

Gud sa til Moses, ”Slutt å be og sett folket i bevegelse.” Hva er det du trenger å slutte å be om og i stedet starte å gjøre?

Nå sier du kanskje, ”Ja, jeg skal nok gjøre det en vakker dag.”

Både du og jeg vet at det ikke finnes noen slike ”vakre dager”.

Du sier, ”En dag skal jeg virkelig ta Gud på alvor og virkelig sette Ham på første plass i alle områder i livet mitt.”

Når da? Når skal du gå i mot frykten som sier, ”Du vil bli en fanatiker. Det vil ikke fungere for deg. Du kommer bare til å angre deg.” Gå i mot frykten din!

Du sier, ” En vakker dag skal jeg nok finne en forsamling som jeg kan tilhøre.” Når da? Hva venter du egentlig på? Gå i mot frykten!

Du sier, ”En dag skal jeg utvikle de talentene Gud har gitt meg og jeg skal gå for de drømmene jeg vet at Han har lagt ned i hjertet mitt.” Hvorfor ikke nå? Gå i mot frykten din!

Slutt å bruk bønn som unnskyldning – Gjør noe! Vær så snill, alle de tingene der ute som du er mest redd for, i Jesu navn, grip fatt i dem. Du vil aldri ønske å vende tilbake.

Gud velsigne deg.

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

13. oktober 2009 - Posted by | Bønn, Disippelskap, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

