YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Hanskes med din frykt, Hvordan bytte frykten med tro – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

 

 

20090422fear (1) ill. foto

Hanskes med din frykt – del 4

 

2 Mosebok 14,1-16 {Israels folk går gjennom Rødehavet} (Bibelen Guds Ord)

1 Herren talte til Moses og sa: 2 «Si til Israels barn at de skal snu og slå leir foran Pi-Hakirot, mellom Migdol og havet, rett overfor Ba’al-Safon. Der skal dere slå leir ved havet. 3 For Farao vil si om Israels barn: De har gått seg vill i landet. De er blitt innestengt i ørkenen. 4 Så skal Jeg forherde Faraos hjerte, så han forfølger dem. Jeg vil bli herliggjort gjennom Farao og gjennom hele hæren hans, så egypterne kan kjenne at Jeg er Herren.» Og de gjorde dette. 5 Det ble fortalt kongen i Egypt at folket hadde flyktet, og hjertet til Farao og tjenerne hans ble vendt imot folket. De sa: «Hvorfor har vi gjort dette, så vi lot Israel forlate slavearbeidet for oss?» 6 Så spente han for vognen sin og tok folket sitt med seg. 7 Han tok med seg seks hundre av de beste vognene og alle vognene i Egypt med befalingsmenn på hver av dem. 8 Herren forherdet Faraos hjerte, kongen i Egypt, så han forfulgte Israels barn. Men Israels barn drog ut med løftet hånd. 9 Egypterne forfulgte dem, alle hestene og vognene til Farao, krigerne på vognene og hæren hans, og de innhentet dem der de hadde slått leir ved havet utenfor Pi-Hakirot, like overfor Ba’al-Safon. 10 Da Farao nærmet seg, løftet Israels barn blikket, og se, egypterne satte etter dem. Da ble de svært redde, og Israels barn ropte til Herren. 11 Da sa de til Moses: «Er det fordi det ikke fantes graver i Egypt at du har tatt oss med for å dø i ørkenen? Hvorfor har du gjort dette mot oss, og ført oss ut av Egypt? 12 Er ikke dette hva vi talte til deg i Egypt, da vi sa: La oss være i fred, så vi kan trelle for egypterne? For det hadde vært bedre for oss å trelle for egypterne enn å dø i ørkenen.» 13 Moses sa til folket: «Frykt ikke! Dere skal bare stille dere opp og se Herrens frelse, som Han skal fullbyrde for dere i dag. For slik dere ser egypterne i dag, skal dere aldri i evighet se dem igjen. 14 Herren skal stride for dere, og dere skal være stille.» 15 Herren sa til Moses: «Hvorfor roper du til Meg? Si til Israels barn at de skal dra videre. 16 Men du skal løfte staven din, rekke hånden ut over havet og kløve det. Israels barn skal gå midt gjennom havet på tørr grunn.

 

I seksjon I fastslo vi at frykt er en oppskrift for å mislykkes, la oss nå se på seksjon II:

II. Hvordan kan jeg bytte ut frykten med tro?

Hvordan går du fram når du vil ta skritt i tro, i stedet for å grave deg ned i frykt?

Å ta skritt i tro, vil si å bevege seg fra ett nivå til et annet og er noe vi må lære. Dette gjelder både for den som er i ferd med å gå fra nivået ufrelst til nivået å akseptere Jesus som frelser og bli en kristen, og for den som har vært kristen en tid og nå vil gå ut i et annet område av tro.

 

Gud gir oss 5 prinsipper i sitt Ord:

1. Informasjon: Skaff deg fakta.

2. Taksering: Beregn kostnadene.

 

3. Forberedelse: Planlegg dine steg.

Ordspråkene 14,15 Den enfoldige tror hvert ord, den kloke tenker over sine skritt.

En person som har sin klokskap fra tro, tenker nøye over hvor han går. Denne personen vet at man ikke begir seg ut i kamp uten å ha en plan.

 

Etter dette spør du kanskje, ”Hva har dette med tro å gjøre, eller med å ta risikoer?”

Ordspråkene 16,9 Et menneskes hjerte planlegger sin vei, men Herren styrer hans skritt.

Eller om du oversetter fra en engelsk versjon av Bibelen: ”Vi skal legge planer og stole på at Gud styrer oss.”

La du merke til at det er to parter med hver sin oppgave i dette verset: mennesket og Gud.

 

Vi skal utføre vår oppgave: å legge planer, samtidig som vi regner med Guds kontroll og styring – det er Hans oppgave. Og begge disse oppgavene hører sammen.

Mens du legger dine planer, ber du Gud om ledelse. Det jeg sier, er at bønn og forberedelser er uløselig knyttet sammen. Om du forbereder deg uten bønn, får du problemer. Om du ber uten forberedelser, får du problemer. Hver for seg og alene er begge deler utilstrekkelige – du trenger dem begge.

 

Bibelen forteller deg at du skal legge planer for livet ditt, at du skal tenke igjennom hvilken vei du er på, den pålegger deg å være intelligent i valg av retning for livet ditt. Ikke akademisk intelligent, men åndelig.

Det finnes, utrolig nok, mennesker som sier, ”Jeg planlegger ingen ting. Jeg organiserer ikke mitt liv. Jeg setter meg ingen mål i livet. Jeg lever kun i tro og stoler på nåden. Hvem trenger planer? Jeg lever ene og alene ved troen.”

Det, min venn, er ikke tro, det er rett og slett dumdristighet – og det er en stor forskjell mellom dem.

Den kloke og forstandige planlegger sin vei og stoler på at Gud vil styre hans skritt.

 

Hvorfor planlegge? Sa ikke Jesus at vi skulle glemme dagen i morgen og leve for dagen i dag?

Jakobs brev 4, 13 Hør her, dere som sier: «I dag eller i morgen drar vi til den eller den byen, blir der et år og setter i gang en lønnsom forretning.» 14 Hvordan vet dere hva som skal skje i morgen? Livslengden er like usikker som morgentåken – nå ser dere den, men snart er den borte. 15 Det dere skulle si er: «Hvis Herren vil, kommer vi til å leve og gjøre det ene eller det andre

Før jeg går videre, la meg svare på et spørsmål som mange sitter med: ”Hvordan kan jeg være sikker på hva Guds vilje er?”

Det er to kilder å gå til for å finne svaret på det.

1. Bibelen. Gud vil aldri sanksjonere noe som går i mot Hans ord – Aldri! Dypdykk i Ordet er det første du bør gjøre før du kan fastslå om din beslutning er i samsvar med Guds vilje.

2. Bønn. Selv om dine planer er i tråd med Guds Ord, er det ikke sikkert at Gud har utpekt nettopp deg til å gjennomføre det. Her er det bønnen kommer inn som din endelige ”fasit.” Ved å stille deg og dine planer fram for Gud i bønn, åpner du for et ja eller nei fra Ham. Det er viktig at du legger bort egoet i bønnen, at du tar deg tid til å lytte etter svaret og at du er lojal mot svaret. Svaret fra Gud kan komme i ulike variasjoner – det som er sikkert, er at om du venter på svar fra Gud, så vet du at du har fått svar når det kommer.

 

4. Kunngjøring: Bekjentgjør dine mål.

Det er svært viktig at du forteller dine omgivelser om dine intensjoner – du må offentlig bekjenne, fortelle hvilke beslutninger du har tatt.

”Hvorfor i all verden skal jeg bekjenne offentlig? Hvorfor kan jeg ikke bare sette i verk mine beslutninger, ta risikoene uten å fortelle noen om dem? Går det galt, så vil jeg i alle fall ikke bli til spott og skamme blant folk.”

 

Mål er trosproklamasjoner – de sier, ”Jeg tror at Gud vil gjøre dette i livet mitt, til så og så bestemt tid.”

 

Bibelen er krystall klar på hvordan trosproklamasjoner skal utføres:

Jakobs brev 4,15-16 Det dere skulle si er: «Hvis Herren vil, kommer vi til å leve og gjøre det ene eller det andre.» 16 Ellers vil dere bare skryte av planene deres, og slik selvtilfredshet liker ikke Gud.

Det viktigste elementet i en trosproklamasjon er ikke meg og min beslutning, men at Gud får det siste ordet. At Han sanksjonerer min proklamasjon!

Du opptrer ikke dumdristig og sier: ”Jeg tror, derfor vet jeg at det kommer til å hende – uansett.” Nei! Om det er Herrens vilje – Gud vil det – da vil vi gjennomføre det til rett tid. Uten at Gud ”signerer” og godkjenner våre planer, blir de verdiløse og tomme fraser.

 

Så, hvorfor skal jeg bekjentgjøre risikoene jeg er i ferd med å utsette meg for? Hvorfor skal jeg fortelle andre mennesker om hva jeg kommer til å gjøre, mine drømmer, mine mål og mine ambisjoner?

Først og fremst fordi du bygger og styrker din tro når du offentliggjør det. Når du sier, ”Dette er hva jeg tror Gud vil at jeg skal gjøre.”, vil du ofte oppleve at andre mennesker sier: ”Dette vil jeg også være med på. Jeg vil stå sammen med deg om dette.” Andre vil si, ”Jeg vil be for deg. Be om at Gud vil lede deg fram til seier.”

 

Det som skjer, ved å bekjentgjøre din beslutning – dine mål, din ambisjon – hvilke risikoer du er i ferd med å ta, er at du skaffer deg støtte fra andre. Samtidig vil du kunne oppleve at din bekjentgjøring blir en støtte for andre som går med de samme tankene som deg.

Å gå offentlig ut med din beslutning er en vinn – vinn situasjon!

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

27. september 2009 - Posted by | Bønn, Disippelskap, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: