YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Hanskes med din frykt, Frykt er en oppskrift for å mislykkes – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

 

 

20090422fear (1) ill. foto

Hanskes med din frykt del 2

2 Mosebok 14,1-16 {Israels folk går gjennom Rødehavet} (Bibelen Guds Ord)

1 Herren talte til Moses og sa: 2 «Si til Israels barn at de skal snu og slå leir foran Pi-Hakirot, mellom Migdol og havet, rett overfor Ba’al-Safon. Der skal dere slå leir ved havet. 3 For Farao vil si om Israels barn: De har gått seg vill i landet. De er blitt innestengt i ørkenen. 4 Så skal Jeg forherde Faraos hjerte, så han forfølger dem. Jeg vil bli herliggjort gjennom Farao og gjennom hele hæren hans, så egypterne kan kjenne at Jeg er Herren.» Og de gjorde dette. 5 Det ble fortalt kongen i Egypt at folket hadde flyktet, og hjertet til Farao og tjenerne hans ble vendt imot folket. De sa: «Hvorfor har vi gjort dette, så vi lot Israel forlate slavearbeidet for oss?» 6 Så spente han for vognen sin og tok folket sitt med seg. 7 Han tok med seg seks hundre av de beste vognene og alle vognene i Egypt med befalingsmenn på hver av dem. 8 Herren forherdet Faraos hjerte, kongen i Egypt, så han forfulgte Israels barn. Men Israels barn drog ut med løftet hånd. 9 Egypterne forfulgte dem, alle hestene og vognene til Farao, krigerne på vognene og hæren hans, og de innhentet dem der de hadde slått leir ved havet utenfor Pi-Hakirot, like overfor Ba’al-Safon. 10 Da Farao nærmet seg, løftet Israels barn blikket, og se, egypterne satte etter dem. Da ble de svært redde, og Israels barn ropte til Herren. 11 Da sa de til Moses: «Er det fordi det ikke fantes graver i Egypt at du har tatt oss med for å dø i ørkenen? Hvorfor har du gjort dette mot oss, og ført oss ut av Egypt? 12 Er ikke dette hva vi talte til deg i Egypt, da vi sa: La oss være i fred, så vi kan trelle for egypterne? For det hadde vært bedre for oss å trelle for egypterne enn å dø i ørkenen.» 13 Moses sa til folket: «Frykt ikke! Dere skal bare stille dere opp og se Herrens frelse, som Han skal fullbyrde for dere i dag. For slik dere ser egypterne i dag, skal dere aldri i evighet se dem igjen. 14 Herren skal stride for dere, og dere skal være stille.» 15 Herren sa til Moses: «Hvorfor roper du til Meg? Si til Israels barn at de skal dra videre. 16 Men du skal løfte staven din, rekke hånden ut over havet og kløve det. Israels barn skal gå midt gjennom havet på tørr grunn.

 

Som en begynnelse, er det viktig at vi forstår følgende:

I. Frykt er en oppskrift for å mislykkes

Jeg skal om litt gi deg fem trinn du kan gå for å innta umuligheter i tro.

Men, la oss først se på et eksempel på mennesker som skulle levd ved tro, men som i stedet ga etter for frykt.

2. Mosebok forteller historien om hvordan Israels folk byttet trelldommen i Egypt med den friheten Gud hadde planlagt for dem. De hadde sett hvordan Gud arbeidet på en overnaturlig og mektig måte – de hadde vært vitne til de ti plagene – de hadde opplevd den første påsken og de hadde blitt satt fri av Farao etter 400 års slaveri.

Man skulle tro at de var fylt med tro, men i stedet var de forkrøplet av frykt.

Jeg regner med at du har lest historien og husker at når Moses ledet Israelittene vekk fra Faraos hær, kom de til Rødehavet og var tvunget til å krysse det – Vi skal ta fatt i historien der. Og vi skal la Israelittene stå som et eksempel på hva frykt kan gjøre med oss om vi lar den erstatte troen i våre liv.

 

Når frykt erstatter tro:

1. gjør det oss skeptiske

2 Mos 14,11a Da sa de til Moses: «Er det fordi det ikke fantes graver i Egypt at du har tatt oss med for å dø i ørkenen?

Når vi er redede, begynner vi å tvile. Vi tviler på oss selv, vi tviler på Gud, vi tviler på andre mennesker – vi blir skeptiske. Studier har vist at kynikere har et underliggende problem med frykt. Vi latterliggjør ofte det vi er redde for.

 

Når frykt erstatter tro:

2. gjør det oss egoistiske

Når jeg er redd, er det eneste jeg kan tenke på – meg selv. Jeg tenker ikke på deg, ikke på Gud, jeg tenker ikke på noen som helst annen – det eneste jeg kan fokusere på, er meg selv.

La oss se på resten av vers 11 i 2. Mosebok 14: Hvorfor har du gjort dette mot oss, og ført oss ut av Egypt?

Hva er det de sier? ”Se hva du har gjort mot oss!” Når vi er redde, anklager vi andre, vi unnskylder oss selv, vi klandrer andre mennesker og vi løper fra ansvaret.

 

Når frykt erstatter tro:

3. gjør det oss gjenstridige

Vi motsetter oss forandringer når vi er redde.

2 Mos 14,12a Er ikke dette hva vi talte til deg i Egypt, da vi sa: La oss være i fred, så vi kan trelle for egypterne? …

Med andre ord, de sa til Moses: ”Ikke rugg båten. Du skal ikke forandre status quo. Slik har vi alltid gjort det.”

Frykten hindrer mennesker i å vokse, det hindrer virksomheter fra å vokse, det hindrer forsamlinger fra å vokse, fordi det fører til at vi blir gjenstridige.

Gud er klar til å sette dem fri fra 400 års slaveri og Israelittene sier: ”La oss være i fred!”

 

Når frykt erstatter tro:

4. gjør det oss kortsiktige

Da israelittene ble konfrontert med Rødehavet, sa de:

2 Mos 14,12b ”… For det hadde vært bedre for oss å trelle for egypterne enn å dø i ørkenen.«

De ønsket seg tilbake til de ”gode gamle dagene” i Egypt – å flykte fra det ukjente som lå foran tilbake til det kjente. De hadde så liten tro på at Gud ville stille opp for dem og gi dem frihet, at de foretrakk å returnere til fangenskapet i Egypt.

Det som er så fortvilt, er at selv i vår tid er det mennesker som lever slik. De foretrekker å leve i fangenskap av sine synder, opprør og skyld, framfor å bli satt fri ved å satse alt på Jesus.

Personlig er jeg ikke så overbevist om at de foretrekker et slikt liv. De er bare så redde for å slippe taket og la Gud ta over styringen, at de ikke vet av noe annet liv.

Kanskje du som leser dette har levd så lenge i frykt at du ikke aner hva det vil si å leve i tro?

Fortvil ikke – i neste leksjon skal vi se nærmere hvordan vi kan bytte ut frykt med tro.

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

19. september 2009 - Posted by | Bønn, Disippelskap, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: