YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Hanskes med din frykt, Hvordan bytte frykten med tro – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

 

 

20090422fear (1) ill. foto

Hanskes med din frykt – del 3

2 Mosebok 14,1-16 {Israels folk går gjennom Rødehavet} (Bibelen Guds Ord)

1 Herren talte til Moses og sa: 2 «Si til Israels barn at de skal snu og slå leir foran Pi-Hakirot, mellom Migdol og havet, rett overfor Ba’al-Safon. Der skal dere slå leir ved havet. 3 For Farao vil si om Israels barn: De har gått seg vill i landet. De er blitt innestengt i ørkenen. 4 Så skal Jeg forherde Faraos hjerte, så han forfølger dem. Jeg vil bli herliggjort gjennom Farao og gjennom hele hæren hans, så egypterne kan kjenne at Jeg er Herren.» Og de gjorde dette. 5 Det ble fortalt kongen i Egypt at folket hadde flyktet, og hjertet til Farao og tjenerne hans ble vendt imot folket. De sa: «Hvorfor har vi gjort dette, så vi lot Israel forlate slavearbeidet for oss?» 6 Så spente han for vognen sin og tok folket sitt med seg. 7 Han tok med seg seks hundre av de beste vognene og alle vognene i Egypt med befalingsmenn på hver av dem. 8 Herren forherdet Faraos hjerte, kongen i Egypt, så han forfulgte Israels barn. Men Israels barn drog ut med løftet hånd. 9 Egypterne forfulgte dem, alle hestene og vognene til Farao, krigerne på vognene og hæren hans, og de innhentet dem der de hadde slått leir ved havet utenfor Pi-Hakirot, like overfor Ba’al-Safon. 10 Da Farao nærmet seg, løftet Israels barn blikket, og se, egypterne satte etter dem. Da ble de svært redde, og Israels barn ropte til Herren. 11 Da sa de til Moses: «Er det fordi det ikke fantes graver i Egypt at du har tatt oss med for å dø i ørkenen? Hvorfor har du gjort dette mot oss, og ført oss ut av Egypt? 12 Er ikke dette hva vi talte til deg i Egypt, da vi sa: La oss være i fred, så vi kan trelle for egypterne? For det hadde vært bedre for oss å trelle for egypterne enn å dø i ørkenen.» 13 Moses sa til folket: «Frykt ikke! Dere skal bare stille dere opp og se Herrens frelse, som Han skal fullbyrde for dere i dag. For slik dere ser egypterne i dag, skal dere aldri i evighet se dem igjen. 14 Herren skal stride for dere, og dere skal være stille.» 15 Herren sa til Moses: «Hvorfor roper du til Meg? Si til Israels barn at de skal dra videre. 16 Men du skal løfte staven din, rekke hånden ut over havet og kløve det. Israels barn skal gå midt gjennom havet på tørr grunn.

 

I seksjon I fastslo vi at frykt er en oppskrift for å mislykkes, la oss nå se på seksjon II:

II. Hvordan kan jeg bytte ut frykten med tro?

Hvordan går du fram når du vil ta skritt i tro, i stedet for å grave deg ned i frykt?

Å ta skritt i tro, vil si å bevege seg fra ett nivå til et annet og er noe vi må lære. Dette gjelder både for den som er i ferd med å gå fra nivået ufrelst til nivået å akseptere Jesus som frelser og bli en kristen, og for den som har vært kristen en tid og nå vil gå ut i et annet område av tro.

 

Gud gir oss 5 prinsipper i sitt Ord:

1. Informasjon: Skaff deg fakta.

Når du tar nye skritt i tro, så betyr det at du utsetter deg for elementer av risiko og usikkerhet. Gud sier: ”Det er en rett vei og det er en gal vei.”, og derfor vil Han at du har alle fakta før du begir deg inn i det, for deg, ukjente. Han vil ikke at du tar dumdristige sjanser – det er ikke tro.

Derfor sier Han: ”Første prioritet er: skaff deg fakta. Finn ut alt du kan før du tar steget inn i det ukjente.”

Ordspråkene 13,16 Hver den som er klok, handler med kunnskap, men en dåre legger åpent fram sin dårskap.

Ordspråkene 23,23 Kjøp sannheten og selg den ikke, sammen med visdom, rettledning og forstand!

Når du står overfor viktige vei valg i livet som innebærer elementer av risiko eller som vil føre deg inn på ukjent mark, søk kontakt med mennesker som har vært i samme situasjon før deg og høst av deres erfaringer.

Skaff deg fakta ”for enhver pris” – les en bok – delta på seminar – skaff deg dvd eller lytt på et bånd.

 

Så, nå når du har alle tilgjengelige fakta, er tiden inne til å se på prinsipp nr. 2:

2. Taksering: Beregn kostnadene.

Når du har klargjort for deg selv hvorfor du vil gjøre det du er i ferd med å gjøre og hvilke risikoer og usikkerheter dette innebærer:

Da er tiden inne til å se på kostnadene. Hva vil det koste meg av tid – hva vil det koste meg økonomisk – hva vil det koste meg psykisk og i forhold til mitt omdømme.

Spørsmålet du må svare på, er: ”Har jeg råd til dette?” eller kanskje bedre: ”Er jeg villig til å ta meg råd til dette?”

Dette er ikke et moderne psykologisk prinsipp. Jesus holdt engang en tale for en stor menneske mengde om hva det ville bety å følge Ham. Han oppfordret dem til å beregne omkostningene ved å ta et slikt tros skritt:

Lukas evg. 14,28 Begynn ikke før du har beregnet omkostningene. For hvem vil begynne å sette opp en bygning uten først å regne ut hva det vil koste og så undersøke om han har penger nok til å betale regningene?

og

Lukas evg. 14,31 Eller hvilken konge ville drømme om å dra i krig uten først å snakke med sine rådgivere og diskutere hvorvidt hæren på ti tusen var sterk nok til å slå de tjue tusen som marsjerte mot ham?

Om du skal bygge et hus, gjør du klokt i å sette opp et budsjett først og vurdere om du kan bære kostnadene. Det er absolutt å anbefale at du gjør dette før du stikker spaden i jorda.

Skal du starte en krig, bør du absolutt sjekke styrkeforholdet mellom din hær og fiendens.

Om du planlegger å ta steg i tro og sette din lit til Jesus for å bryte ut av ditt fangenskap, er det også nødvendig å analysere situasjonen, beregne kostnadene og analysere risikoene. Dette er ikke tegn på manglende tro, det er oppmuntring til tro!

Ordspråkene 20,25 Det er farlig for et menneske at han i tankeløshet vier noe til Gud og først etterpå overveier sine løfter. (Norsk Bibel 1988)

Alle beslutninger du tar har en prislapp og det er avgjørende at du kjenner prisen før du tar nye steg.

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

9. september 2009 - Posted by | Bønn, Disippelskap, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: