YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Hanskes med din frykt, Intro – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

 

 

20090422fear (1) ill. foto

Hanskes med din frykt

2 Mosebok 14,1-16 {Israels folk går gjennom Rødehavet} (Bibelen Guds Ord)

1 Herren talte til Moses og sa: 2 «Si til Israels barn at de skal snu og slå leir foran Pi-Hakirot, mellom Migdol og havet, rett overfor Ba’al-Safon. Der skal dere slå leir ved havet. 3 For Farao vil si om Israels barn: De har gått seg vill i landet. De er blitt innestengt i ørkenen. 4 Så skal Jeg forherde Faraos hjerte, så han forfølger dem. Jeg vil bli herliggjort gjennom Farao og gjennom hele hæren hans, så egypterne kan kjenne at Jeg er Herren.» Og de gjorde dette. 5 Det ble fortalt kongen i Egypt at folket hadde flyktet, og hjertet til Farao og tjenerne hans ble vendt imot folket. De sa: «Hvorfor har vi gjort dette, så vi lot Israel forlate slavearbeidet for oss?» 6 Så spente han for vognen sin og tok folket sitt med seg. 7 Han tok med seg seks hundre av de beste vognene og alle vognene i Egypt med befalingsmenn på hver av dem. 8 Herren forherdet Faraos hjerte, kongen i Egypt, så han forfulgte Israels barn. Men Israels barn drog ut med løftet hånd. 9 Egypterne forfulgte dem, alle hestene og vognene til Farao, krigerne på vognene og hæren hans, og de innhentet dem der de hadde slått leir ved havet utenfor Pi-Hakirot, like overfor Ba’al-Safon. 10 Da Farao nærmet seg, løftet Israels barn blikket, og se, egypterne satte etter dem. Da ble de svært redde, og Israels barn ropte til Herren. 11 Da sa de til Moses: «Er det fordi det ikke fantes graver i Egypt at du har tatt oss med for å dø i ørkenen? Hvorfor har du gjort dette mot oss, og ført oss ut av Egypt? 12 Er ikke dette hva vi talte til deg i Egypt, da vi sa: La oss være i fred, så vi kan trelle for egypterne? For det hadde vært bedre for oss å trelle for egypterne enn å dø i ørkenen.» 13 Moses sa til folket: «Frykt ikke! Dere skal bare stille dere opp og se Herrens frelse, som Han skal fullbyrde for dere i dag. For slik dere ser egypterne i dag, skal dere aldri i evighet se dem igjen. 14 Herren skal stride for dere, og dere skal være stille.» 15 Herren sa til Moses: «Hvorfor roper du til Meg? Si til Israels barn at de skal dra videre. 16 Men du skal løfte staven din, rekke hånden ut over havet og kløve det. Israels barn skal gå midt gjennom havet på tørr grunn.

 

Intro:

A.

Det fortelles om en spion som ble fanget og dømt til døden av en general i den persiske arme.

Denne generalen hadde en noe underlig skikk – han ga dødsdømte fanger valget mellom å bli skutt eller å gå igjennom en stor svart dør.

Da tiden for avrettingen nærmet seg, ble spionen framstilt for generalen og gitt følgende valg: ” Nå, hvordan vil du ha det – vil du bli skutt eller vil du gå gjennom den store svarte døra?”

Spionen nølte lenge – det var et vanskelig valg – tilslutt valgte han å bli skutt. Han ble ført ut og like etterpå hørtes skuddene som endte hans liv.

Generalen vendte seg til sin adjutant og sa: ”De velger alltid det kjente framfor det ukjente. Det er typisk for mennesker at de er redde for det udefinerte. Men ok, vi ga ham et valg.”

”Hva befinner seg bak den store svarte døra?” spurte adjutanten.

”Friheten” svarte generalen, ”Jeg har bare opplevd å møte et fåtall som var modige nok til å velge den.”

 

B.

Hvor modig føler du deg i dag?

Gud stiller hver enkelt av oss overfor et valg i dag – lev i frykt eller lev i tro!

Om du synes at det er urettferdig av Gud å overlate et slikt valg til deg, så husk på at for Gud er menneskets frie vilje hellig og ubrytelig.

Den som velger å leve i frykt, vil aldri oppleve til fulle den tilfredsstillelsen det er å innta ”umuligheter” for Gud.

Velger vi å vandre i tro, derimot, vil vi oppleve en nyfunnet frihet som vil lede oss til en personlig forsikring om at vi lever livet helt og fullt.

Jeg er klar over at det finnes mennesker som fortsatt lever i frykt, selv om de egentlig ønsker å leve i tro. Målet med denne undervisningen, er å hjelpe deg å vende frykt til tro her og nå.

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

2. september 2009 - Posted by | Disippelskap, Frelse, Gud, Helbredelse, Jesus, Kristendom, kristenliv, Livet, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: