YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Nøkkelen til å behage Gud, del 5 – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

 

Nøkkelen til å behage Gud

 

5 Virkelig tro er noe du gjør

 

Jak 2,20 Men vil du vite, du tankeløse menneske, at troen uten gjerninger er død*? <* UN: ubrukelig.>

Det Jakob vil fortelle oss her, er ”Hvordan vil du vite at du har den rette troen?”

 

”Ok”, sier du ”Hvordan synliggjør jeg at jeg har den rette troen?”

 

Det første du må gjøre, om du ikke allerede har gjort det, er å la deg døpe.

Da Jesus dro opp til himmelen etterlot Han sine disipler med et oppdrag – det vi kaller Misjonsbefalingen. Her ga Han ordre om at de og vi skal gå ut å gjøre alle mennesker til disipler. Han fortalt dem også hvordan dette skulle gjøre og det første som må skje er at de blir døpt og deretter undervist – ikke omvendt.

Matt 28,18-20 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Meg er gitt all makt i himmel og på jord. 19 Gå derfor ut og gjør mennesker fra alle nasjoner til disipler, døp dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

I dåpen identifiserer jeg meg offentlig med Jesus og Kristi kropp – forsamlingen.

Dåpen er en måte å si til verden: ” Jeg skammer meg ikke for å si at jeg er en kristen. Jeg skammer meg ikke over å følge Jesu første påbud og for identifisere meg som en troende.”

 

Hva mer må du gjøre? Du følger Jesu bud og Hans lære – Vår tro beviser seg gjennom den måten vi lever.

 

Vær så snill – ikke misforstå meg, for dette er alt for alvorlig til at man skal misforstå: Jeg sier IKKE at du må arbeide deg inn i Himmelen! NEI! Jeg sier heller ikke at du må gjøre gode gjerninger for å bli frelst! Ne, Nei og atter NEI!!!

Gode gjerninger er ikke frelsens rot, de er frelsens frukt! De gjør deg ikke til en kristen, de viser verden at du er en kristen. De gir ikke frelse; de demonstrer frelsen. Du gjør ikke gode gjerninger for å få det, men fordi du allerede har fått det – de er bevisene!

Det er bare ved å fortrøste seg på Gud at man blir frelst! (punktum og utropstegn).

Men, bevisene på at du har fortrøstet deg på Gud viser seg i den måten du lever ditt liv på. Finner du ikke slike bevis i ditt liv, ja da har du virkelig grunn til å tvile på om du noen sinne har koplet deg på frelsen.

Paulus hadde også dette doble temaet på sin agenda:

Efeserbrevet 2,8-10 For av nåde er dere frelst, ved troen, og det er ikke av dere selv, det er Guds gave, 9 ikke av gjerninger, for at ikke noen skulle rose seg. 10 For vi er Hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud har gjort ferdige på forhånd, for at vi skulle vandre i dem.

 

Han tar opp to viktige sannheter:

1 Fundamentet for min frelse er GUDs NÅDE

– Jeg kan ikke kjøpe meg frelse – aldri – jeg fortjener den ikke.

– Det er en gave – helt gratis – som jeg tar i mot, og jeg stoler på at Gud innfrir sine løfter.

– Jeg aksepterer hva Jesus har gjort for meg som sannhet.

– Grunnmuren – fundamentet for min frelse er Guds NÅDE!

2 Beviset på min frelse er MIN TJENESTE

 

Sjokkerende mange kristne sier at de ikke har noe kall til tjeneste.

Hallo – våkn opp – om du er en troende så har du en tjeneste.

Matt 7,21-23 {Jeg har aldri kjent dere}

Ikke alle som sier til Meg: «Herre, Herre,» skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør Min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til Meg på den dag: «Herre, Herre, har vi ikke profetert i Ditt navn, drevet ut demoner i Ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i Ditt navn?» 23 Men da skal Jeg bekjenne for dem: «Jeg har aldri kjent dere. Gå bort fra Meg, dere som driver med lovløshet!»

Matt 25,31-34 {Menneskesønnen skal dømme folkeslagene}

Når Menneskesønnen kommer i Sin herlighet og alle de hellige englene med Ham, da skal Han sitte på Sin herlighets trone.32 Og alle folkeslagene skal bli samlet framfor Ham, og Han skal skille dem fra hverandre, slik som en gjeter skiller sauene fra geitene. 33 Og Han skal stille sauene ved Sin høyre side, men geitene ved Sin venstre. 34 Så skal Kongen si til dem ved Sin høyre side: «Kom, dere som er velsignet av Min Far. Arv det riket som er gjort ferdig for dere fra verdens grunnvoll ble lagt.

Matt 25,41 Da skal Han også si til dem ved den venstre side: «Gå bort fra Meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort ferdig for djevelen og hans engler.

Hva var det utgjorde forskjellen mellom de på den høyre siden og de på den venstre?

Jeg anbefaler at du på nytt leser grundig Matteus 25:31 – 46.

 

Å jo du, som kristen har du en tjeneste gitt deg av Gud selv: Du er kalt til å tjene – du er frelst for å tjene – det er en del av den pakka som kalles Frelse.

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

11. august 2009 - Posted by | Disippelskap, Frelse, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

