YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Nøkkelen til å behage Gud, del 3 – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

 

Nøkkelen til å behage Gud

 

3. Virkelig tro er ikke noe du bare TENKER

Det finnes mennesker som ser på tro som et filosofisk emne. Tro er en mental stimulans – et konsept som debatteres, en ide man diskuterer, et prinsipp som engasjerer.

 

Vi tar ingen beslutning om den, og vi forplikter oss slett ikke på den. Nei, vi diskuterer den gjerne via blogg og leserinnlegg.

Jakob tar for seg den filosofiske debattanten i

Jak 2,18 Men noen vil si: «Du har tro, og jeg har gjerninger.»

 

Hva er det Jakob sier her?

Jo, han sier: ” Her er en person som sier, ”Hei, du er opptatt av tro. Hmmm. Jeg er opptatt av gjerninger. Forskjellige prioriteringer for forskjellige mennesker. Du er opptatt av det og jeg er opptatt av dette. La oss snakke om det. La oss diskutere det.”

Jakobs svar på dette er: Jak 2,18 Vis meg din tro uten dine gjerninger, og så vil jeg vise deg min tro ut fra mine gjerninger.

 

Jakob har et poeng her.

 

Han sier at tro er ikke noe du debatterer – det er noe du gjør! Nøkkelfrasen i dette verset, som du bør understreke og markere er: ”Vis meg…”. Vis meg din tro uten dine gjerninger, og så vil jeg vise deg min tro ut fra mine gjerninger.

 

Troen er luktfri, den er fargeløs, den er vektløs – så hvordan vet du at du har den? Hvordan vet du at du har en reell tro som behager Gud? Hvordan vet du at du har en tro som en dag vil gi deg adgang til himmelen?

 

Vel, Bibelen sier at du skal se på hvordan du lever livet ditt – virkelig tro vil vise seg i måten du lever hverdagslivet ditt!

 

Troen er som kalorier – du kan ikke se dem, men du kan så til de grader se resultatet av dem. Derfor, når en person virkelig har Jesus i livet sitt, da kan du se det.

 

Hva så om du ikke kan se det, da har du virkelig grunn til å tvile og spørre deg selv og Gud ”Har jeg virkelig den ekte, legitime troen?”

 

I Norge i dag har vi et stort gap mellom livsstil og tro. Det vi sier at vi tror på, lar vi ikke alltid bli fulgt opp i vår livsstil.

Noen sier kanskje:” Min venn, du vet at min ektefelle er en kristen.”

”Ja vel, har han eller hun fellesskap med andre kristne?” “Nei.”

”Har han eller hun noe ønske om å gå på møter? Ser du noensinne at han leser Bibelen? Har han et fast bønneliv? Gir han tiende av sin inntekt? Deler ha eller hun sin tro med andre, forteller alle om Jesus?” “Nei.”

”Hvordan kan du da vite at han eller hun er en kristen?” “Jo, han mener at han er det.”

Men, fordi du mener at du er, betyr ikke nødvendigvis at du er.

 

Tro er ikke noe du mener eller føler eller sier.

Tro er så mye mer enn det – om den er reell og virkelig så vil den vise seg i ditt liv.

Om jeg nå ber deg om stikke fingrene inn i en 220 Volts stikkontakt og du gjorde det, så ville du få kontakt med Trønder Energis kraftkilde. Du ville være klar over det og kroppen din ville vise det.

Gud er en uendelig større kraftkilde enn den som leverer kraft til stikkontakten. Og jeg tror ikke at det er mulig for Gud å virkelig komme inn i ditt liv uten at det gjør noe med deg. Gir forandringer i ditt liv.

 

Så når noen sier til deg: ”Ja, jeg har Jesus i livet mitt. Jeg tror på Jesus.” , bør du spørre: ”Flott, på hvilken måte er du forandret fra før du fikk Jesus inn i livet ditt?”

Om de ikke kan vise til noen som helst forandring, har du virkelig grunn til tvile på at de har den ekte varen.

 

Jeg tror ikke et øyeblikk på at noe så stort som Jesus kan komme inn i livet ditt uten at det forandrer deg. Fordi når Jesus flytter inn i huset, så starter Han med en gang å ommøblere.

Og på et blunk, endres dine verdier.

Ting som før var viktige for deg, er med ett tomme og betydningsløse og du ser rett igjennom dem.

Du oppdager i ett nå at du har fått et helt nytt sett av verdier og plutselig er du opptatt av andre kristne mennesker og du er plutselig mer opptatt av å tjene Gud enn å tjene penger. Plutselig er du mer opptatt av ting som tilhører evigheten enn hva som skal skje i morgen.

Hele livet ditt får ny mening, ny hensikt, ny betydning og nye verdier.

 

Virkelig tro vil alltid resultere i et forandret liv!

Derfor om du virkelig vil ha reell tro, så skriv deg på hjertet og la det bli din bønn:

”Gud, Jeg ber om daglig nåde til å leve rett for deg.

Om visdom til å vandre så du æres kan ved meg.”

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

28. juli 2009 - Posted by | Bønn, Disippelskap, Frelse, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Livet, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

