YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Nøkkelen til å behage Gud, del 1 – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

 

Nøkkelen til å behage Gud

Intro

A.

Har du noensinne stilt deg selv spørsmålet: ” Hva er det som virkelig behager Gud?”

– Det er mennesker som tror at Gud har behag i religiøse ritualer.

Du utfører visse ritualer og Gud er fornøyd med deg og du er i Hans indre kjerne.

Beklager, det stemmer ikke.

– Andre er av den oppfatning at Gud lar seg behage av regler og forordninger. At om vi bare gjør visse bestemte ting, så er Gud fornøyd og vil si ”Du er godkjent.”

Beklager, det behager heller ikke Gud.

– Noen tror at om mine dårlige sider er små og mine gode er store, og så lenge vi balanserer dem, så vil Gud kanskje gradere dem på en kurve og så lenge de gode sidene er større enn de dårlige så er jeg OK.

Beklager igjen, det stemmer bare ikke.

Bibelen forteller oss at det er bare EN måte å behage Gud på:

Hebreerbrevet 11,6 Men uten tro er det umulig å være til behag for Gud, for den som kommer til Gud, må tro at Han er til og at Han er Den som belønner dem som søker Ham med iver.

Gud kan bare behages ved tro!

 

B.

Problemet er bare at mange mennesker som mener at de har denne troen, de tar feil.

Spørsmålet blir da: ”Hvordan kan jeg vite at jeg har ekte tro? Hvordan vet jeg at jeg har en tro som behager Gud? Hvordan vet jeg at jeg har den type tro som en dag skal gi meg adgang til himmelen?”

I Jakobs brev, Kap. 2, gir Jakob oss 4 eksempler på hva tro ikke er – for deretter å si oss hva den er.

 

Hva er virkelig tro?

1. Virkelig tro er ikke noe som du bare SIER – den er ikke bare ord.

 

Jak 2,14 {Tro uten gjerninger er død}

Hva gagner det, mine brødre, om noen sier at han har tro, men ikke har gjerninger? Kan troen frelse ham?

 

– Her bør du understreke og merke med sterk farge nøkkelordet – sier.

Jakob sier ikke at denne personen virkelig har tro, han sier at han påberoper seg tro. Med andre ord – Personen taler korrekt, han kan alle de riktige formuleringene – han er en mester i Kanaan språket.

Han påberoper seg tro, men det betyr ikke nødvendigvis at han har den.

I følge statistikken er over 80 % av Norges befolkning døpt og medlem av Kirken den Norske. I året 2006 var det ca 45 % av befolkningen i Norge som regnet seg som kristne (ca 1. 800. 000 mennesker)

Men det er slett ikke alle av disse som kan bakke opp sin bekjennelse med en kristen livsstil.

Og fordi om en person regner seg som noe, betyr ikke nødvendigvis at de er det.

Poenget her er at virkelig tro er mer enn bare prat.

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

13. juli 2009 - Posted by | Disippelskap, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

