YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Hva det betyr å ha tro, del 5 – Disippelskolen

!cid_001901c830eb$db128150$0100000a@firmanavx5h9gc Disippelskolen

 

Tro er…

5 … å takke Gud før jeg mottar det

 

Et godt eksempel på dette, er Josva:

Hebreer brevet 11,30 Det var tro som fikk Jerikos murer til å falle etter at Israels folk hadde gått rundt dem i sju dager, slik som Gud hadde befalt dem.

På sin vandring, etter at Moses var død og Josva var blitt ny leder, kom Israel verdens mest befestede by; Jeriko – det var enorme murer som omga byen og gjorde den tilsynelatende uinntagelig.

Israel var et folk som hadde vært slaver i 400 år. De hadde ingen hær og ingen våpen.

Da sa Gud til dem: ”Ok, karer. Her er planen min. Jeg vil at dere skal marsjere rundt byen, en runde pr. dag, i seks dager. Ikke lag noen lyder, bare marsjer i stillhet. Så, på den syvende dagen vil jeg at dere marsjerer rundt den syv ganger. Jeg vil at dere gir meg takk på forhånd mens dere gjør dette. Stol på meg. Dette vil være en troshandling – dere marsjerer rundt byen fordi dere forventer at Jeg vil ta meg av saken.”

De gjorde som Gud påla dem – de marsjerte rundt Jeriko og på den syvende dagen skjedde det: Murene falt ned – Israel seiret.

Hva gjorde de? De takket Gud på forhånd – det er hva tro er. Tro er ikke å anta at Gud kan gjøre det. Gud kan gjøre det – enten du tror det eller ikke. Hans evner er ikke avhengig av din tro.

Tro er heller ikke at du tror Han kan gjøre det. – Det er håp – ”Jeg håper at Han vil. Jeg håper at Han vil svare på mine bønner. Jeg håper at Han vil redde ekteskapet mitt. Jeg håper at Han vil gi meg en ny jobb. Jeg håper at Han vil gi meg en ektefelle. Jeg håper at Han vil helbrede meg.”

Dette er håp – tro er å takke Ham på forhånd. Det er å tro Gud for at Han allerede gjør det – her og nå. At svaret allerede er under veis.

Må det være meg tillatt å minne om Jesu egne ord:

Markus evg. 11,24 Hør på meg! Dere kan be om hva som helst. Tro bare at dere har fått det, og det skal være deres! La du merke til gramma­tikken her? ”… tro bare at dere har fått det …” Setningsleddet står i fortid: ”… har fått..”, det er det tro er: tro at du allerede har fått det! Om du ventet til du hadde svaret ”i hånda” med å takke Gud – vil det være tro? Nei, det er takknemmelighet: ”Takk for det, Gud”. Det er å takke Gud på etterskudd.

Om jeg ga deg en sjekk på 10.000 kroner og sa: ”Jeg vil at du skal ha dette som en gave.”

Ville du vente til du hadde vært i banken og løst inn sjekken før du takket meg? Ok – om du kjente min økonomiske situasjon – så ville kanskje ikke det vært så dumt.

Men hva om det var Kjell Inge Røkke som ga deg sjekken – ville du da ha ventet til du hadde hevet den før du takket ham? Neppe, du ville takke ham øyeblikkelig fordi du visste at han var mer enn god for beløpet.

I Bibelen kan du finne mange historier som bekrefter dette prinsippet:

Tro er å takke Gud på forhånd.

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.agapesenteret.org

www.hvorfor-kristen.info

30. juni 2009 - Posted by | Disippelskap, Frelse, Gud, Jesus, Kristendom, kristenliv, Livet, Tro

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

