YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Rykte regelen

Husk på denne filosofien neste gang du enten hører eller skal til å repetere et
rykte.

Det fortelles at det i antikkens Hellas (469-399 f.Kr.) var Sokrates meget høyt aktet for
sin visdom. En dag kom en bekjent av Sokrates til ham og sa opprømt «Sokrates! Vet
du hva jeg har hørt om en av dine studenter?»

«Vent litt,» svarte Sokrates, «Før du forteller meg det, vil jeg gjerne at du skal ta en
prøve. Den heter trippel-filterprøven.»

«Trippel-filter?»

«Det stemmer,» fortsatte Sokrates, «Før du forteller meg om min student, la oss ta et
lite øyeblikk og filtrere det du skal si. Det første filteret er Sannhet. Har du forsikret deg
om at det du skal fortelle meg er Sant?»

«Nei,» svarte mannen, «Jeg hørte faktisk nettopp om det»

«Ok, så du vet ikke om det er sant eller ikke» sa Sokrates. «La oss nå prøve det andre
filteret, Godhet. Er det du skal fortelle meg om min student Godt?»

«Nei, tvert imot…»

«Så, du akter å fortelle meg noe om en av mine studenter son ikke bare er dårlig, men
som du heller ikke vet om er sant?» sa Sokrates.

Mannen begynte nå å bli lettere pinlig berørt, og ristet bare på skuldrene. Sokrates
fortsatte «Du kan fremdeles bestå prøven, fordi det er et tredje filter. Det tredje filteret
er Nyttighet. Er det du skal fortelle meg om en av mine studenter Nyttig for meg å
vite?»

«Nei, ikke egentlig…»

«Vel,» konkluderte Sokrates , «om det du skal fortelle meg hverken er Sant eller Godt,
og ikke engang Nyttig, hvorfor fortelle meg det i det hele tatt?»

Mannen måtte se seg slått, og skammet seg.

Dette er grunnen til at Sokrates var så stor en filosof, og at han var så høyt aktet.

 

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

22. mai 2009 - Posted by | Generelt, kristenliv, Samfunn

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

