YeshuaBlokka

Nettverk for mennesker som har et forhold til Yeshua

Bønn – det er farlig det

”Å be – det er farlig det. Du kan jo komme til å få det du ber om.”

Matt 6,5-13 {Fader vår}

Og når du ber, skal du ikke være som hyklerne. For de elsker å be når de står i synagogene og på gatehjørnene, slik at de kan vise seg for menneskene. Sannelig sier Jeg dere: De har alt fått sin lønn.

6 Men du, når du ber, gå inn i lønnkammeret ditt! Og når du har lukket døren din, skal du be til din Far som er i det skjulte. Og din Far som ser i det skjulte, skal lønne deg åpenlyst.

7 Og når dere ber, så bruk ikke meningsløse gjentagelser, slik hedningene gjør. For de tror de blir bønnhørt på grunn av sine mange ord.

8 Vær derfor ikke lik dem! For deres Far vet om alt dere trenger før dere ber Ham.

9 Derfor skal dere be slik: Fader vår, Du som er i himmelen, helliget være Ditt navn.

10 Komme Ditt rike. Skje Din vilje, som i himmelen, så og på jorden.

11 Gi oss i dag vårt daglige brød.

12 Og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere.

13 Og led oss ikke inn i fristelse, men fri oss fra det onde. For riket er Ditt, og makten og æren i evighet. Amen.

 

I denne versjonen av Herrens bønn ”Fader vår” , representerer blå skrift den som ber, og rød Gud som svarer.

Til ettertanke?

 

”Fader vår, Du som er i himmelen, ”

”Ja?”

”Ikke avbryt meg, jeg ber.”

”Men – du kalte jo på meg!”

”Kalte på deg? Det gjorde jeg vel ikke, jeg ber.”

 

Fader vår, Du som er i himmelen, ”

”Der gjorde du det igjen.”

”Gjorde hva?”

”Kalte på meg. Du sa: ’Fader vår, Du som er i himmelen, ’

Og her er jeg. Hva har du på hjertet?”

”Men, jeg mente jo ikke noe spesielt med det; jeg ber jo bare mine bønner for dagen. Jeg ber altid Fader Vår. Det gir meg en god følelse, omtrent som når jeg utfører pliktene mine.”

”Ok. Fortsett.”

 

”… helliget være Ditt navn.”

”Stopp en halv. Hva mener du med det?”

”Med hva?”

”Med: helliget være Ditt navn.”

”Det betyr, det betyr .. .. milde måne, jeg aner ikke hva det betyr. Hvordan i all verden skulle jeg kunne vite det? … Forresten, hva betyr det egentlig?”

”Det betyr æret, hellig, vidunderlig.”

”Ser man på, det der høres jo fornuftig ut. Jeg har faktisk aldri tenkt over hva ’helliget’ betyr. Takk.”

 

”Komme Ditt rike. Skje Din vilje, som i himmelen, så og på jorden.”

”Er du sikker på at du mener det?”

”Selvfølgelig. Hvorfor ikke?”

”Hva gjør du med det, da?”

”Gjør? Vel, jeg ber jo, men ellers er det ikke mye jeg gjør – antar jeg. Jeg ville synes at det var fint om du hadde like stor kontroll over det som skjer her nede, som du har over det som skjer der oppe hos deg. Vi har det nokså kaotisk her nede.”

”Ja, jeg vet det; men har jeg kontroll over deg?”

”Tja, jeg går jo i menigheten.”

”Det var ikke det jeg spurte deg om. Hva med temperamentet ditt? Du har et virkelig problem der, vet du. Så er det måten du bruker dine penger på – alt på deg selv. Og hva med de bøkene du leser og de TV programmene du ser?”

”Hallo, nå må du bremse litt! Slutt å hakke på meg! Jeg er da ikke dårligere enn hvem som helst annen i menigheten.”

”Unskyld meg. Jeg trodde DU ba: ’Skje din vilje’? Om det skal skje, må det starte med de som ber om det. Som deg – for eksempel.”

”Ooops, ok. Jeg har kanskje noen saker i livet som bør endres. Siden du nevner det, så kan jeg antagelig nevne noen fler.”

”Det kan jeg også!”

”Jeg har ikke tenkt noe særlig over dette før nå, men jeg ønsker virkelig å kutte ut noen av de tingene. Jeg vil jo, vet du, bli virkelig fri.”

”Så bra. Nå er vi på rett vei. La oss samarbeide – du og jeg.  Jeg er stolt av deg.”

”Hør, Gud, om du ikke har noe imot det – jeg må avslutte nå. Det har tatt lenger tid enn vanlig. Jeg har jo andre ting å gjøre også”

 

”Gi oss i dag vårt daglige brød.”

”Gi deg det daglige brød?  Kjøleskapet ditt og fryseren er stapp fulle av mat – og hva med all den maten du kaster i søpla? Hva med naboen din som ikke har spist et skikkelig måltid på flere uker fordi han er arbeidsledig? Hva har DU gjort for at han ikke skal behøve å be meg om det daglige brød?

Forresten, du trenger å kutte ut brødet. Sjekk vekta i stedet.”

”Hei, nå må du ta det med ro! Hva er dette? Her er jeg i gang med å utføre min kristenplikt og så plutselig bryter du inn og minner meg på mine svakheter og feil.”

”Å be – det er farlig det. Du kan jo komme til å få det du ber om. Husk, Du kalte på meg – og her er jeg. Det er forsent å stoppe nå.

Fortsett å be. (. . pause . .) Så, kom igjen – be.”

”Jeg er redd også.”

”Redd? For hva da?”

Jeg vet hva du vil si.”

”Prøv meg!”

 

”Og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere.”

”Hva med …?”

”Ser du? Jeg visste det! Jeg visste at du ville bringe henne på banen! Hvorfor? Far, hun har fortalt løgner om meg, spredt historier. Hun har aldri betalt tilbake pengene som hun skylder meg. Jeg har sverget på å få has på henne.”

”Men – bønnen din –  Hva med bønnen din?”

”Jeg – ok, jeg mente ingenting med den – det var ord jeg har lært å be.”

”Javel, du er i det minste ærlig. Men, det er litt av en byrde du bærer rundt på – all denne bitterheten og sinne, er det ikke?”

”Jo, men jeg vil føle meg såå mye bedre så snart jeg har fått has på henne. Oi, gjett om jeg har planer for å ta henne. Hun kommer til å ønske at hun aldri var blitt født!”

”Nei, du vil ikke føle deg det dugg bedre. Du vil tvert i mot føle deg verre.  Hevnen er ikke søt. Du vet selv hvor ulykkelig du er – Ja? – Jeg kan forandre det.”

”Kan du? Hvordan?”

”Tilgi …  så vil jeg tilgi deg; dermed vil hatet og synden bli Ann’s problem – ikke ditt. Hva deg angår – så vil problemet være borte.”

”Ok, jeg innroømmer det – du har rett. Faktisk så har du alltid rett. Forresten, mer enn jeg ønsker hevn, ønsker jeg å ha min sak i orden med deg… (sukk).

Ok da… Jeg tilgir henne.”

”Ser man på. Herlig. Hvordan føler du deg nå?”

”Hmmmm. Ikke så værst… Slett ikke så værst! Faktisk, – jeg føler meg svært så fornøyd! Vet du, jeg tror ikke jeg kommer til å legge meg opprørt i kveld. Jeg har ikke fått så mye hvile i det siste, vet du.”

”Ja, jeg vet det.  Men, du er vel ikke ferdig med å be ennå – er du?  Så, fortsett.”

”Ok.

Og led oss ikke inn i fristelse, men fri oss fra det onde.”

”Godt. Godt. Jeg skal gjøre som du ber om.  Bare sørg for at du ikke setter deg selv i en situasjon hvor du kan bli fristet.”

”Hva mener du med det?”

”Ikke spill uskyldig. Du vet hva jeg mener.”

”Ja, jeg vet.”

 

”Bra.  Fortsett – gjør deg ferdig med bønnen.”

 

”For riket er Ditt, og makten og æren i evighet.  Amen.”

”Vet du hva som vil gi meg ære?  Hva som virkelig vil gjøre meg glad?”

”Nei, men jeg vil gjerne vite det. Jeg ønsker så inderlig å gjøre deg glad nå. Jeg har virkelig rotet til det for meg. Jeg ønsker virkelig å følge deg. Jeg ser nå hvor vidunderlig det ville bli.

Så, vær så snill – fortell meg … Hvordan kan jeg gjøre deg glad?”

”DU gjorde det akkurat nå!”

Godspeed

Webpastor B

www.jesuspodkast.org

www.hvorfor-kristen.info

https://jesusblokka.wordpress.com

26. august 2008 - Posted by | Disippelskap, Kristendom, religion | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

